Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Planowanie pracy - rewalidacja indywidualna
Od momentu rozpoczęcia rewalidacji z dziećmi niepelnosprawnymi poszukiwałam

metod pracy, zasad i innych materiałów.

Przeczytałam wiele interesujących pozycji książkowych

dotyczących rewalidacji i rozpoczęłam pisanie planu.

Pierwszy etap to zapoznanie się z orzeczeniem dziecka wydanym przez

poradnię psychologiczno – pedagogiczną.

Dla mnie jednak orzeczenie było dość ogólne i postanowiłam sama dokonać

obserwacji w celu lepszego poznania dziecka. Pomocna była mi tutaj pozycja

książkowa:

J. Kielin - „Profil osiągnięć ucznia – przewodnik dla

nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych.”

– Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GDAŃSK 2002

Przy pomocy tej pozycji dokonałam wstępnej obserwacji i wiedziałam o wiele więcej

o dziecku, z którym miałam rozpocząć pracę.

Kolejny etap to zapoznanie się z różnorodnymi metodami i formami pracy

z dziećmi niepełnosprawnymi.

Kiedy miałam podsumowane obserwacje rozpoczęłam pisać plan pracy

„na brudno”.

Następnie weryfikowałam orzeczenie z poradni z moimi obserwacjami

i w końcowym efekcie powstawał plan rewalidacji indywidualnej z dzieckiem

niepełnosprawnym.

Poniżej przedstawię fragmenty programu jednego z dzieci:

PLAN ZAJĘĆ REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ

Dane osobowe:

Imię i nazwisko dziecka:

Grupa wiekowa: 6 – latki - integracyjna

Data urodzenia:

Adres:

Telefon kontaktowy:

Ogólna charakterystyka dziecka:

………..uczęszcza do przedszkola trzeci rok. Obecnie jest w grupie 6 – latków –

integracyjnej.

Motoryka duża:

Motoryka duża – w normie rozwojowej , chłopiec biega skacze, porusza się

prawidłowo.

Motoryka mała:

Motoryka mała na dużym poziomie, chłopiec sprawnie posługuje się zarówno ręką

lewą jak i prawą, prawidłowo trzyma narzędzie piszące, potrafi wycinać, lepić

z plasteliny, skleja klejem kawałki papieru, nawleka korale na sznurek.

Koordynacja wzrokowo – ruchowa:

………. potrafi budować z klocków, piętrzyć je i łączyć w rozmaite budowle.

Zamalowuje dość nieporadnie proste kształty, wycina narysowane kształty.

Z chęcią lepi z plasteliny, potrafi łączyć kilka elementów w całość.

……… układa obrazek z 4 części ze wzorem.

Chłopiec wycina samodzielnie figury geometryczne tworząc z nich postać ludzką.

…….. wycina precyzyjne elementy narysowanych przez nauczycielkę.

Rysuje kształty literopodobne, rysuje po śladzie oraz kalkuje.

Samodzielnie pisze swoje imię, używając jako wzór wizytówkę.

Rozwój społeczny:

Chłopiec nawiązuje kontakty z dziećmi, a także potrafi je podtrzymywać.

Zdarza mu się, że pozwoli pobawić się swoją zabawką innemu dziecku.

Potrafi bawić się z innymi dziećmi. Coraz częściej są to zabawy z regułami.

Mowa bierna:

………. rozumie i wykonuje proste polecenia kierowane bezpośrednio w jego

kierunku. Czasem polecenia trzeba wspomóc gestem. Chłopiec ma problemy

zrozumieć słowa, które nie należą do potocznego słownictwa.

Mowa czynna:

U chłopca stwierdzono……………………………….. W związku z tym oraz z powodu zespołu

wad wrodzonych chłopiec ma zaburzoną wymowę.

Funkcje poznawcze (wrażenia, spostrzeżenia, wyobraźnia, myślenie):

………… nie odbiera prawidłowo z otoczenia wszystkich bodźców. Nie spostrzega

różnic na obrazkach. Myślenie chłopca jest zaburzone. Trudno stwierdzić jak

funkcjonuje wyobraźnia ze względu na wadę wymowy. …………. potrafi skupić długo

uwagę pod warunkiem, że jest zainteresowany zadanie jakie ma wykonać.

Zdecydowanie lepiej funkcjonuje podczas zajęć indywidualnych. Pamięć

deklaratywna (jawna, świadoma) chłopca jest zaburzona, natomiast pamięć

niedeklaratywna (ukryta, nieświadoma) jest zaburzona.

Wrażenia: słuchowe, wzrokowe, smakowe, węchowe, dotykowe,

mięśniowo-ruchowe, ciepła i zimna, ustrojowe oraz bólu funkcjonują na właściwym

poziomie.

Samodzielność:

…………….jest chłopcem samodzielnym na miarę swoich możliwości. Potrafi

samodzielnie załatwiać swoje potrzeby fizjologiczne i higieniczne. Sam się ubiera

i rozbiera. Ma trudności jedynie podczas ubierania lub ściągania części garderoby

z głowy ze względu na aparat słuchowy.

Harmonogram zajęć

– zajęcia z …………….. odbywają się raz w tygodniu, jedną pełną godzinę. Podczas

zajęć należy zadbać o prawidłową pozycję. Zajęcia należy przerywać ćwiczeniami

relaksacyjnymi, muzycznymi….

Cele programu:

- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych chłopca,

- rozumienie mowy i umiejętności porozumiewania się,

- kształcenie sprawności grafopercepcyjnych,

- rozwijanie umiejętności segregowania w zbiory i kategoryzowania

wg cech istotnych,

- doskonalenie umiejętności koordynacji i organizacji wzrokowo – ruchowej,

- bogacenie zasobu słownictwa i wiadomości o świecie,

- podnoszeniem umiejętności społecznych.

Celem pracy z dzieckiem jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju

umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę jego możliwości.

Zasady pracy z dzieckiem podczas zajęć: (wg Wł. Dykcik)

1. Zasada akceptacji dziecka – takim, jakim ono jest.

2. Zasada podmiotowości i indywidualności łącząca się ściśle z poszanowaniem

praw dziecka upośledzonego i jego możliwościami, potrzebami i oczekiwaniami

oraz z partnerskim podejściem do niego we wszelkich działaniach rewalidacyjnych.

3. Zasada refleksyjności polegająca na systematycznym analizowaniu podjętych

działań i twórczym modyfikowaniu ich w zależności od postępów w rozwoju dziecka.

4. Zasada systematyczności i konsekwencji dająca swym“ uporządkowaniem

działań” poczucie bezpieczeństwa, przewidywalność zdarzeń, a przez to szansę

na przygotowanie się do nich oraz poczucie niezależności i wzmocnienie poczucia

własnej wartości.

5. Zasada komfortu psychicznego wymagająca pozytywnych stosunków między

dzieckiem upośledzonym a pedagogiem, terapeutą, odpowiedniego czasu

prowadzenia zajęć.

6. Zasada liczenia się z innymi osobami uczestniczącymi w realizacji programu.

Metody stosowane podczas zajęć:

1. Metody oglądowe oparte na obserwacji, które pozwolą dziecku zapoznać się

z rzeczywistością, zjawiskami i wydarzeniami.

2. Metody oparte na słowie (opowiadanie, opisy, pogadanki, prace z książką)

3. Metoda malowania dziesięcioma palcami (R. F. Show); pomaga dziecku

w pokonywaniu lęków, wzmacnianiu wiary we własne siły;

ma wartości diagnostyczne.

4. Metoda uczenia przez naśladownictwo:

- naśladownictwo ruchowe i statyczne (wychowanie fizyczne, rytmika, plastyka,

technika, czynności samoobsługi);

- naśladownictwo werbalne (kształcenie i nauka mowy);

- naśladownictwo zachowań i postaw.

5. Metoda zabawy: od manipulacyjnych, ruchowych, konstrukcyjnych,

tematycznych.

6. Metoda gier dydaktycznych; należą do nich:

- metoda stymulacyjna, np. sztuczne wytwarzanie fragmentu rzeczywistego

tj. wyścigi przy użyciu klocków;

- metoda sytuacyjna; tzn. stwarzanie sytuacji i przewidywań następstw;

- metoda inscenizacji; odtwarzanie wydarzeń, które maiły miejsce, i stwarzanie problemów, które należy rozwiązać;

- giełda pomysłów (,,burza mózgów”); polega na wysuwaniu śmiesznych

pomysłów, stawianiu hipotez i rozwiązywaniu problemów.

7. Drama; pozwala na otwarcie się, sprzyja poznaniu i rozwijaniu możliwości

dziecka.

8. Metoda swobodnej pracy M. Montessori, gdzie myślą koncepcji wychowania

jest życie dziecka ,,Pomóż mi zrobić to samemu”.

9. Metoda W. Sherborne, czyli Metoda Ruchu Rozwijającego; ma właściwości

relaksu, oparta jest na zabawie. Dostarcza psychicznych i fizycznych doznań,

które pobudzają świadomość ciała, kontrolę nad nim, podorując dobre

samopoczucie.

10. Metoda stymulacji polisensorycznej – czyli uczenie polisensoryczne.

11. Metoda Dobrego Startu.

12. Metoda instrumentalna, czyli pozytywne wzmacnianie poprawnych form

zachowania się i osiągnięć po udanym wykonaniu zadania.

13. Metoda komputerowego wspomagania – pełni dwie funkcje: jest narzędziem

ułatwiającym proces komunikowania się oraz stymuluje procesy poznawcze

dziecka.

14. Naturalna nauka języka.

Zadania do realizacji w ciągu całego roku szkolnego

Cel ogólny: rozwijanie kompetencji komunikacyjnych,

bogacenie zasobu słownictwa i wiadomości o świecie:

Cele szczegółowe:

1. Rozmowy swobodne:

- ………………………..

- ………………………..…

2. Rozmowy kierowane:

- …………………………..

- ……………………………

- …………………………..

3. ………………………………

- ………………………………….

4. Stosowanie komputera podczas zajęć:

- …………………………….

Cel ogólny: rozwijanie sprawności grafopercepcyjnych

Cele szczegółowe:

a) Ćwiczenia rozwijające motorykę rąk, krążenia rąk, rozluźnianie mięśni

ramienia:

- ……………………..

- …………………….

- ………………………..

- …………………………….

b) Ćwiczenia manualne:

- ……………………………….

- ……………………………….

- ……………………………….

- ………………………………

- ……………………………

c) Ćwiczenia grafomotoryczne

- …………………………,

- ……………………………….

- …………………………………

- …………………………………

- ………………………………………

Cel ogólny: rozwijanie umiejętności segregowania w zbiory

i kategoryzowania wg cech istotnych

Cele szczegółowe:

1. Poznawanie i tworzenie zbiorów przedmiotów ze względu na ich wspólne

cechy i według określonego kryterium:

- ………………………………….

- …………………………………

……………………………….

- ………………………………..

- ………………………………….

Cel ogólny: rozwijanie koordynacji wzrokowej i wzrokowo-ruchowej

Cele szczegółowe:

1. Sortowanie przedmiotów wg określonych cech:

- ………………………………………… 2. Kolorowanie, kreskowanie, łączenie punktów, linii:

- …………………………………………….

Cel ogólny: podnoszenie umiejętności społecznych

Cele szczegółowe:

1. Przestrzeganie norm na zajęciach, uwrażliwianie na potrzeby innych,

kultura zachowania się zarówno podczas zajęć jak i poza nimi:

- …………………………………………..

- ……………………………………………

Zaleca się ponadto podczas zajęć stosować:

1. Różnorodne zabawy ruchowe w formie przerywników zajęć

2. Zabawy relaksacyjne.

3. Zabawy terapeutyczne.

EWALUACJA:

Ewaluacja ma na celu stwierdzić, w jakim stopniu zamierzone w programie

cele są osiągane i czy proponowane formy i metody pracy są skuteczne.

Ewaluacja będzie dotyczyła oszacowania w jakim stopniu został on zrealizowany

Opracowała - Marzanna Mazurek

Komentarze
#1 | Marzena dnia listopada 18 2006 18:27:07
czekam z niecierpliwością Smile
#2 | amalgorzata dnia stycznia 26 2008 20:15:16
Strasznie fajna pomoc do planowania pracy indywidualnej z dzieckiem Dziękuję bo właśnie czegoś takiego szukałam.
#3 | ola1974 dnia września 16 2015 21:06:55
Witam Wszystkich użytkowników. przeczytałam prezentowany plan pracy z dzieckiem i jest bardzo pomocny. Kiedyś pisałam coś podobnego ale teraz z perspektywy czasu widzę jak wiele mi umknęło. Bardzo dziękuję za wskazówki.Smile Pozdrawiam.
#4 | anita25nowa dnia listopada 20 2015 18:34:08
Mam pytanie: czym różni się plan pracy rewalidacyjnej od IPETu (Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego)??
#5 | Marzena dnia grudnia 29 2015 21:54:28
IPET opracowują wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem, natomiast taki plan opracowywałam dla siebie, kiedy jeszcze nie było pojęcia IPET. Miałam zajęcia rewalidacyjne z dziećmi niepełnosprawnymi.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 7

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,870
· Najnowszy użytkownik: Tosianna