Rewalidacja jest procesem wychowawczym mającym na celu usprawnienie
u osoby niepełnosprawnej zaburzonych funkcji bądź też przywrócenie osobie
niepełnosprawnej pełnej sprawności.
Rewalidacja opiera się na różnych metodach. Wśród nich można wymienić następujące:
* metody oglądowe oparte na obserwacji,
* metody oparte na słowie (opowiadanie, opisy, pogadanki, praca z książką),
* metoda malowania dziesięcioma palcami (R. F. Show); pomaga dziecku
w pokonywaniu lęków, wzmacnianiu wiary we własne siły; ma wartości
diagnostyczne.
* metoda uczenia przez naśladownictwo:
- naśladownictwo ruchowe i statyczne (wychowanie fizyczne, rytmika, plastyka,
technika, czynności samoobsługi);
- naśladownictwo werbalne (kształcenie i nauka mowy);
- naśladownictwo zachowań i postaw.
* metoda zabawy: od manipulacyjnych, ruchowych, konstrukcyjnych,
tematycznych do Orgiami.
* metoda gier dydaktycznych; należą do nich:
- metoda stymulacyjna, np. sztuczne wytwarzanie fragmentu rzeczywistego
tj. wyścigi przy użyciu klocków;
- metoda sytuacyjna; tzn. stwarzanie sytuacji i przewidywań następstw;
- metoda inscenizacji; odtwarzanie wydarzeń, które maiły miejsce,
i stwarzanie problemów, które należy rozwiązać;
- giełda pomysłów (,,burza mózgów”); polega na wysuwaniu śmiesznych
pomysłów, stawianiu hipotez i rozwiązywaniu problemów.
* drama; pozwala na otwarcie się, sprzyja poznaniu i rozwijaniu
możliwości dziecka.
* metoda swobodnej pracy M. Montessori, gdzie myślą koncepcji wychowania
jest życie dziecka ,,Pomóż mi zrobić to samemu”.
* metoda W. Sherborne, czyli Metoda Ruchu Rozwijającego; ma właściwości
relaksu, oparta jest na zabawie. Dostarcza psychicznych i fizycznych doznań,
które pobudzają świadomość ciała, kontrolę nad nim, podorując dobre
samopoczucie.
* metoda stymulacji polisensorycznej – czyli metoda rozkładania poleceń
na etapy z powodu znacznie opóźnionego czasu realizacji czyli uczenie
polisensoryczne.
* Metoda Dobrego Startu.
* Metoda instrumentalna, czyli pozytywne wzmacnianie poprawnych form
zachowania się i osiągnięć po udanym wykonaniu zadania.
* Metoda Ośrodków Pracy.
* metoda komputerowego wspomagania – pełni dwie funkcje: jest narzędziem
Ułatwiającym proces komunikowania się oraz stymuluje procesy
poznawcze dziecka.
* metoda ośrodków zainteresowań O. Declory
Rewalidnat to osoba prowadząca rewalidację. Może to być:
- pedagog specjalny,
- oligofrenopedagog,
- fizjoterapeuta,
- logopeda,
- surdologopedia,
- tyflologopeda,
- surdopedagog,
- tyflopedagog ….
Rewalidant planujący pracę z dzieckiem musi przygotować sobie gabinet.
Wyposażenie gabinetu jest uzależnione od rodzaju upośledzeń dzieci
uczęszczających na zajęcia.
W gabinecie można zgromadzić następujące pomoce:
- lalka i ubranka oraz wyposażenie kącika lalek,
- różnego rodzaju klocki,
- instrumenty muzyczne,
- zabawki manipulacyjne,
- materiały do prac plastycznych i technicznych,
- puzzle i układanki,
- cyferki, literki,
- materac do ćwiczeń,
- przewlekanki, nawlekanki, sznurki, korale,
- materiały sypkie i różne pojemniki,
- materiał przyrodniczy,
- pojemniki ( różnego rodzaju i kształtu),
- książeczki o różnych tematykach,
- różne obrazki,
- obrazki pocięte na części,
- przybory do ćwiczeń gimnastycznych,
- szablony,
- karty pracy i alfabetyczne ……
|