Rewalidacja jest procesem wychowawczym maj±cym na celu usprawnienie
u osoby niepe³nosprawnej zaburzonych funkcji b±d¼ te¿ przywrócenie osobie
niepe³nosprawnej pe³nej sprawno¶ci.
Rewalidacja opiera siê na ró¿nych metodach. W¶ród nich mo¿na wymieniæ nastêpuj±ce:
* metody ogl±dowe oparte na obserwacji,
* metody oparte na s³owie (opowiadanie, opisy, pogadanki, praca z ksi±¿k±),
* metoda malowania dziesiêcioma palcami (R. F. Show); pomaga dziecku
w pokonywaniu lêków, wzmacnianiu wiary we w³asne si³y; ma warto¶ci
diagnostyczne.
* metoda uczenia przez na¶ladownictwo:
- na¶ladownictwo ruchowe i statyczne (wychowanie fizyczne, rytmika, plastyka,
technika, czynno¶ci samoobs³ugi);
- na¶ladownictwo werbalne (kszta³cenie i nauka mowy);
- na¶ladownictwo zachowañ i postaw.
* metoda zabawy: od manipulacyjnych, ruchowych, konstrukcyjnych,
tematycznych do Orgiami.
* metoda gier dydaktycznych; nale¿± do nich:
- metoda stymulacyjna, np. sztuczne wytwarzanie fragmentu rzeczywistego
tj. wy¶cigi przy u¿yciu klocków;
- metoda sytuacyjna; tzn. stwarzanie sytuacji i przewidywañ nastêpstw;
- metoda inscenizacji; odtwarzanie wydarzeñ, które mai³y miejsce,
i stwarzanie problemów, które nale¿y rozwi±zaæ;
- gie³da pomys³ów (,,burza mózgów”); polega na wysuwaniu ¶miesznych
pomys³ów, stawianiu hipotez i rozwi±zywaniu problemów.
* drama; pozwala na otwarcie siê, sprzyja poznaniu i rozwijaniu
mo¿liwo¶ci dziecka.
* metoda swobodnej pracy M. Montessori, gdzie my¶l± koncepcji wychowania
jest ¿ycie dziecka ,,Pomó¿ mi zrobiæ to samemu”.
* metoda W. Sherborne, czyli Metoda Ruchu Rozwijaj±cego; ma w³a¶ciwo¶ci
relaksu, oparta jest na zabawie. Dostarcza psychicznych i fizycznych doznañ,
które pobudzaj± ¶wiadomo¶æ cia³a, kontrolê nad nim, podoruj±c dobre
samopoczucie.
* metoda stymulacji polisensorycznej – czyli metoda rozk³adania poleceñ
na etapy z powodu znacznie opó¼nionego czasu realizacji czyli uczenie
polisensoryczne.
* Metoda Dobrego Startu.
* Metoda instrumentalna, czyli pozytywne wzmacnianie poprawnych form
zachowania siê i osi±gniêæ po udanym wykonaniu zadania.
* Metoda O¶rodków Pracy.
* metoda komputerowego wspomagania – pe³ni dwie funkcje: jest narzêdziem
U³atwiaj±cym proces komunikowania siê oraz stymuluje procesy
poznawcze dziecka.
* metoda o¶rodków zainteresowañ O. Declory
Rewalidnat to osoba prowadz±ca rewalidacjê. Mo¿e to byæ:
- pedagog specjalny,
- oligofrenopedagog,
- fizjoterapeuta,
- logopeda,
- surdologopedia,
- tyflologopeda,
- surdopedagog,
- tyflopedagog ….
Rewalidant planuj±cy pracê z dzieckiem musi przygotowaæ sobie gabinet.
Wyposa¿enie gabinetu jest uzale¿nione od rodzaju upo¶ledzeñ dzieci
uczêszczaj±cych na zajêcia.
W gabinecie mo¿na zgromadziæ nastêpuj±ce pomoce:
- lalka i ubranka oraz wyposa¿enie k±cika lalek,
- ró¿nego rodzaju klocki,
- instrumenty muzyczne,
- zabawki manipulacyjne,
- materia³y do prac plastycznych i technicznych,
- puzzle i uk³adanki,
- cyferki, literki,
- materac do æwiczeñ,
- przewlekanki, nawlekanki, sznurki, korale,
- materia³y sypkie i ró¿ne pojemniki,
- materia³ przyrodniczy,
- pojemniki ( ró¿nego rodzaju i kszta³tu),
- ksi±¿eczki o ró¿nych tematykach,
- ró¿ne obrazki,
- obrazki pociête na czê¶ci,
- przybory do æwiczeñ gimnastycznych,
- szablony,
- karty pracy i alfabetyczne ……
|