1. "Alpinista w chmurach” wg Rolf Herkert - „Relaks w 90 sekund”
Przebieg :
Jeste¶ wysoko w górach i z zewn±trz otacza ciê mg³a. Za pomoc± ruchu r±k
¶cigasz mg³ê , a¿ znajdziesz siê na wierzcho³ku góry, sk±pany w s³onecznym
blasku.
Co czujesz : Mg³a zamienia siê w wodê , z której powstaje jezioro. Je¿eli chcesz
wskakujesz do jego od¶wie¿aj±cej toni.
2. „Pasa¿erowie statku” wg Polubiæ szko³ê
Przebieg:
Prowadz±cy prosi uczestników, aby wyobrazili sobie, ¿e s± pasa¿erami statku.
Wyja¶nia znaczenie poszczególnych komend.
„Na praw± burtê”- wszyscy biegn± na praw± stronê.
„Na lew± burtê”- na lew± stronê
„Ca³a naprzód”- do przodu.
„Na rufê- do ty³u
„Sztorm”- ³api± siê za rêce
„Kapitañskie tango”- tañcz± w parach.
Zabawa trwa dopóki budzi zainteresowanie uczniów.
3. Odpowiadanie TAK lub NIE na pytanie:
W Holandii jest Wie¿a Eiffla TAK NIE
Polskie morze to Ba³tyk TAK NIE
Stolica Polski to Kraków TAK NIE
4. W tajemniczym ogrodzie.
Dzisiaj udamy siê w wyobra¼ni do tajemniczego ogrodu w Holandii, gdzie
kwitn± tulipany, inne kwiaty i owoce ...
Siadamy lub k³adziemy siê wygodnie, zamykamy oczy. Spokojnie oddychamy,
zapominamy powoli o otoczeniu i problemach, czujemy wewnêtrzny spokój...
Wyobra¼ sobie, ¿e jeste¶ w piêknym, tajemniczym ogrodzie. Rozgl±dasz siê
woko³o... Twoj± uwagê przyci±gaj± piêkne CZERWONE tulipany. Ca³a polana!
Patrzysz i sycisz wzrok t± czerwieni±. Jak tu piêknie... Idziesz dalej...
Oto POMARAÑCZOWE ró¿e. W³a¶nie otwieraj± swe p±ki, dotknij delikatnie
jednej... Popatrz, jaka piêkna jest natura! Dalej ¯Ó£TE ¿onkile. Ca³a polana.
Nie mo¿esz oderwaæ wzroku od piêknej ¿ó³ci. Chcia³by¶ po³o¿yæ siê i zasn±æ.
Ale szkoda ci kwiatków. K³adziesz siê w ich pobli¿u, na ZIELONEJ trawie.
Jest miêkka, puszysta jak dywanik. Patrzysz, sycisz wzrok piêknem zieleni.
Odczuwasz rado¶æ i przyp³yw energii. Nad tob± B£ÊKIT nieba. ¯adnej chmurki
zak³ócaj±cej harmoniê tego magicznego miejsca. Jeste¶ spokojny
i zrelaksowany...Có¿ to?
Na niebie pojawi³ siê ptak w kolorze INDYGO ( granatowo - fioletowym) i leci
wprost do ciebie. Nie boisz siê go, czujesz siê dobrze i bezpiecznie, obserwujesz
jego lot. Przyfrun±³... W pyszczku trzyma FIOLETOW¡ liliê dla ciebie. To symbol
prawo¶ci i odwagi. Niech doda ci si³ w codziennych zmaganiach. Trzymasz liliê
i jeste¶ szczê¶liwy. Czujesz siê doskonale.
To uczucie wywo³a³e¶ sam. Mo¿esz je przywo³aæ w pamiêci, kiedy tylko zechcesz.
Otwórz teraz powoli oczy... przeci±gnij siê... Wróæ silniejszy do rzeczywisto¶ci.
5. „Wy¶cigi konne” – opowiadamy dzieciom o tym, ¿e Dania s³ynie
z wy¶cigów konnych.
Dzieci siedz± na dywanie w siadzie skrzy¿nym, s³uchaj± relacji nauczyciela
z wy¶cigów konnych i wykonuj± wszystkie gesty za nauczycielem:
Konie podchodz± do startu /wolno, miarowo uderzaj± d³oñmi o kolana, raz
w lewe, raz w prawe/ jeden kuleje /jedno dziecko uderza niemiarowo/.
Bomba w górê – bum! /dzieci wyra¼nie wymawiaj± BUM! unosz±c jedn± d³oñ
w górê/. Posz³y /bardzo szybko uderzaj± d³oñmi o kolana raz w prawe, raz
w lewe/, Zakrêt w prawo / ostro przechylaj± siê w prawo nie przestaj±c uderzaæ
w kolana/, zakrêt w lewo /przechylaj± siê w lewo/.
Przeszkoda /wymawiaj±c HOP! Udaj± przeskok przez p³ot (rêce u³o¿one jak
w skoku do wody)/.
Konie pêdz± po mo¶cie /piê¶ciami uderzaj± w piersi/, po wodzie /piê¶ciami
uderzaj± o napuszone policzki/, rów z wod± /wymawiaj± PLUM! uderzaj±c d³oñmi
o pod³ogê/. Biegn± dalej /ca³y czas szybko uderzaj±c d³oñmi o kolana/.
Meta ju¿ blisko, kto bêdzie pierwszy? /dzieci uderzaj± coraz szybciej/.
Meta! /dzieci padaj± zmêczone/.
6. „ Ruski samolot” – zabawa rytmiczna.
Dzieci wykonuj± rytmiczne uderzenia wed³ug schematu :
a.) uderzenie o kolana d³oñmi,
b.) kla¶niêcie przed sob±,
c.) skrzy¿owanie: prawa rêka na lewy bark,
d.) skrzy¿owanie: lewa rêka na prawy bark,
e.) prawa rêka – zgiêta w piê¶æ- nad prawym kolanem, lewa rêka uderza
w praw± piê¶æ dwa razy,
f.) jak wy¿ej, tylko zmiana r±k,
g.) dwa uderzenia o zewnêtrzne strony uda,
h.) dwa uderzenia o wewnêtrzne strony uda,
Schemat ten powtarzamy kilka razy.
Muzyka: Hollywood hits „ Grek Zorba – taniec” M. Theodorakis
7. Zabawa: " Jestem królem (królewn±)". Mówimy dzieciom, ¿e
w Wielkiej Brytanii panuje królowa.
Ustawiamy dzieci w szpaler, przez jego ¶rodek idzie dziecko wybrane przeze
mnie, które ma na g³owie koronê, s³owem "król". - Ka¿de z was bêdzie przez
chwilê takim królem- mówiê. Dziecko musi przej¶æ przez ¶rodek szpaleru
i zaj±æ miejsce na tronie (specjalnie ubrane krzes³o). Wszystkie dzieci
k³aniaj± siê królowi.