Regionalizm jest jednym z elementów edukacji spoÅ‚eczno – moralnej.
W przedszkolu zapoznajemy dzieci z naszym krajem, regionem i miastem,
w którym mieszkamy. Jest to niezwykle ważne, ponieważ dziecko musi znać swój
kraj, najbliższy region oraz swoje miasto.
Pracując z dziećmi w roku szkolnym 2005/2006 zaplanowałam pracę
w następujący sposób:
1. Spacery po mieście z robieniem zdjęć. Oglądanie zdjęć, tworzenie albumu,
podpisywanie.
2. Zorganizowanie tygodnia poznawania naszego miasta poprzez rozmowy,
spacery, oglądanie zdjęć przyniesionych z domu oraz widokówek ze Zdzieszowic
3. Stworzenie kÄ…cika regionalnego (3-4 latki) oraz krajoznawczego (5-latki).
Gromadzenie materiałów dotyczących naszego miasta, kraju, prac plastycznych,
technicznych
4. Wykonanie albumów, książek (A-3) do czytania kart pracy
5. Gromadzenie materiałów dotyczących poznawanych miast: Zdzieszowice,
Warszawa, Kraków, Kołobrzeg.
6. Prowadzenie korespondencji z dziećmi z Miejskiego Przedszkola nr 8 im.
Jana Brzechwy w Kołobrzegu
7. Branie udziału w konkursach organizowanych:
- na terenie naszego przedszkola
- w gazetce „Bliżej Przedszkola”
- w Internecie
Praca z dziećmi w obu latach szkolnych przebiegała w następujący sposób:
- dzieci chętnie chodziły na spacery (opowiadały rodzicom, gdzie były na spacerze)
- rodzice włączyli się do pracy przynosząc materiały do kącika regionalnego i krajoznawczego
Efekty pracy przeszły nasze oczekiwania. Dzieci znały nazwę swojego miasta,
znały swój adres. Potrafiły wymienić nazwy szkół i przedszkoli w naszym mieście.
Nazywały ważne budynki i osiedla.
W roku szkolnym 2005/2006 po dokonaniu diagnozy okazało się, że:
- dzieci znajÄ… zabytki Polski w Warszawie i Krakowie
- wymieniajÄ… nazwy miast w Polsce
- znają regiony: góry, morze
- wiedzÄ… gdzie sÄ… i jak siÄ™ nazywajÄ… rzeki Polski
- rozpoznają mapę Polski i Polskę na mapie Europy, barwy narodowe, godło
i hymn narodowy
- znają nazwiska znanych Polaków: papież Jan Paweł II, Adam Małysz,
Lech Wałęsa…
Po dwóch latach pracy stwierdziłyśmy, że warto i trzeba uczyć dzieci regionalizmu.