|
Edukacja przyrodnicza to bardzo obszerne pojęcie. Składa się na nią
cały świat zwierząt i roślin,
przyroda nieożywiona oraz ochrona przyrody.
Celem edukacji przyrodniczej w
przedszkolu jest przybliżenie dziecka do świata
przyrody oraz ukształtowanie
właściwego stosunku do całej fauny i flory
i doprowadzenie do zrozumienia
roli człowieka w przyrodzie.
Z przedszkolakami najlepiej
zrealizować te cele w formie obserwacji, oglądania,
zbierania, porównywania,
badania i eksperymentowania.
Miejscem, gdzie w przedszkolu
można eksperymentować jest kącik przyrody.
Najlepsze miejsce w sali na
stworzenie kącika przyrody to okolice okna.
Kącik przyrody będzie zmieniał
swój wygląd wraz ze zmianą pory roku.
Jesienią – w kąciki przyrody
powinny znajdować się:
- kasztany, żołędzie, szyszki,
„noski” z klonu, jarzębina, liście w bukietach
i w koszyczkach, warzywa z
ogródka (buraki, ziemniaki, cukinia, słoneczniki,
dynia, papryka, pomidory….),
kwiaty w wazonach oraz zasuszone. Wspólnie
z dziećmi możemy wykonać
ludziki z kasztanów, żołędzi, warzyw, korale
z jarzębiny. Bardzo atrakcyjnie
wygląda Pani Jesień zrobiona z darów
znajdujących się w naszym
kąciku.
W zimie, gdy na dworze jest
biało możemy nasz kącik „ubielić”. Zimowy kącik
może być wyposażony w:
- ułożony na podłożu biały
materiał lub wata, można zrobić górkę z narciarzami
i saneczkarzami. Na materiale
interesująco wyglądają drzewa bez liści
wykonane wspólnie z dziećmi z
rolek papieru toaletowego. Wśród drzew
można umieścić zwierzęta, które
nie zasypiają na zimę oraz te, które śpią
(niedźwiedź). Możemy także
wspólnie wykonać paśnik i umieścić obok niego
sarnę, dzika, wiewiórkę oraz
karmnik z ptakami.
W okolicach Świąt Bożego
Narodzenia możemy kącik przyrody przyozdobić
w dekorację świąteczną.
Kolejna pora roku to wiosna.
Wiosną mamy duże pole do popisu, ponieważ
w przyrodzie zmieni się bardzo
dużo. Pora zdjąć biały materiał i położyć pociętą
bibułkę lub materiał koloru
zielonego. Co może znaleźć się w naszym wiosennym
kąciku przyrody:
- pierwsze kwiaty wiosenne,
posiana rzeżucha, cebulka, pietruszka, zboża,
sałata…Posadzona fasola w
słoiczku i w ziemi. Dzieci powinny obserwować
jej wzrost i odnotowywać
zmiany.
Przy okazji można dzieci
zapoznać z ekologią – wlewając do słoika płyn do naczyń
obserwować co będzie się działo
z fasolą.
Gdy zabraknie nam pomysłów na
dekoracje kącika przyrody wówczas możemy
wykorzystać aktualnie
przerabiany temat: zwierzęta domowe, zwierzęta
mieszkające w ZOO i inne.
Pamiętajmy jednak, że przyroda
to nie tylko kącik przyrody, to także obserwacje
tego co nas otacza, chodzenie
do ogródków działkowych, na spacery do lasu.
To pokazywanie dzieciom skutków
nie dbania o nasz środowisko, a także cała
przyroda nieożywiona.
Częste kontakty z przyrodą
wpływają na ukształtowanie się u dziecka
właściwego stosunku do
wszystkiego co piękne wokół nas. |
#1 |
dnia June 15 2008 02:34:56
#2 |
dnia June 15 2008 10:20:44
#3 |
dnia January 25 2010 12:18:31
#4 |
dnia November 21 2010 20:20:20
|
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
|
|
» Gości online: 8
» Użytkowników online: 0
» Łącznie użytkowników: 59,433
» Najnowszy użytkownik: gawrysia
|
|