|
Autorki : Małgorzata Żywicka i Małgorzata Zakrzewska
Zapraszamy do zapoznania się pokazami prezentacji ...
Minki Martynki I
Minki Martynki II
„Minki Martynki” to prezentacja bardzo prostych ćwiczeń usprawniających wargi i język. Jest to forma uatrakcyjnienia (mam nadzieję) żmudnych ćwiczeń tak koniecznych w pracy logopedy.
Zabawę zaczynamy od napisu Start – jego kliknięcie przenosi nas na pole z kostką. Za każdym razem „wyrzucana” jest inna liczba kropek.
Zadaniem dziecka jest wskazanie dziewczynki z właściwą liczbie kropek cyferką. Po jej kliknięciu pojawia się buzia prezentująca ćwiczenie, które dziecko powinno wykonać. Osoba prowadząca terapię decyduje, ile razy dziecko ma owo ćwiczenie wykonać (3 - 5). Po jego wykonaniu – pole ze strzałką przenosi nas do dalszych planszy. W każdej chwili możemy zakończyć prezentację – klikając przycisk w górnym prawym rogu.
Mam nadzieję, że wykonane przeze mnie prezentacje
(zainspirowane kursem „Komputer i logopeda”) będą przydatne.
M. Ż.
Publikacja na temat ćwiczeń ortofonicznych
Wierszyki do ćwiczeń logopedycznych
nadesłała Partycja R.
Przykładowe treści programowe dotyczące ćwiczeń ortofonicznych w przedszkolu
|
3 latki |
4 latki |
5 latki |
6 latki |
Ćwiczenia oddechowe |
- polegające na wprawianiu
w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania |
-kontynuacja ćwiczeń rozpoczętych
z dziećmi
trzyletnimi |
- regulowanie
oddechu podczas recytowania
wiersza, krótkich odpowiedzi wielozdaniowych
oraz śpiewu |
- doskonalenie umiejętności
wyrazistego
mówienia
(regulowanie
oddechu,
odpowiednie
stosowanie
pauz,
wybrzmiewanie wszystkich
głosek wyrazu
itp.) |
Ćwiczenia fonacyjne |
- regulowanie
siły głosu w naturalnych sytuacjach
(mówienie
szeptem
– mówienie
głośno) |
- różnicowanie
modulacji głosu
przy zdaniach
pytających, wykrzyknikowych
i oznajmujących |
-kontynuacja
ćwiczeń
prowadzonych
w poprzednich
latach |
- ćwiczenia
ortofoniczne
i emisyjne
(czystość
intonacji,
prawidłowy
oddech )
oparte na
tekście
i melodii
piosenek
oraz dobranych
tekstach
z literatury
dziecięcej |
Ćwiczenia słuchowe |
- porównywanie różnych głosów
(np. zwierząt, dźwięków wydawanych
przez pojazdów)
- spostrzeganie
i określanie
różnych zjawisk akustycznych
w otoczeniu |
- kontynuacja
ćwiczeń
rozpoczętych
z dziećmi
trzyletnimi |
- rozróżnianie
tempa
i dynamiki
w muzyce
- rozróżnianie
dźwięków
w skrajnych
rejestrach,
skali głosu
instrumentu
muzycznego
- naśladowanie
słyszanych
głosów,
wyodrębnianie
głoski
w wyrazie,
zwłaszcza
w nagłosie |
-rozwijanie
słuchu poprzez dostrzeganie, rozpoznawanie
i różnicowanie
dźwięków
z otoczenia
- wyróżnianie, rozpoznawanie
i powtarzanie
głosek
- analiza
i synteza
dźwiękowa
wyrazów
- wyodrębnianie wybranych
głosek
w nagłosie,
wygłosie
i śródgłosie,
ich
przeliczanie
i określanie
kolejności |
Ćwiczenia logorytmiczne |
-zabawy rytmiczne przy akompaniamencie dowolnego instrumentu muzycznego – w formie opowieści ruchowych |
- śpiewanie krótkich
zdań i piosenek
z równoczesnym odtwarzaniem ich
przebiegu
rytmicznego
za pomocą
najprostszych
form ruchu |
-zabawy
rytmiczne
ze śpiewem,
z wykorzystaniem prostych
elementów
ruchowych |
- kształcenie
umiejętności estetycznego
poruszania się
- wykonywanie
rytmów
i prostych
tematów
rytmicznych
na
instrumentach niemelodycznych
- rozwijanie
wrażliwości
na zmianę
tempa
i dynamiki
oraz na akcent
metryczny
w taktach
dwu-, trzy-
i
czteromiarowych |
Ćwiczenia artykulacyjne |
- na samogłoskach, łatwiejszych spółgłoskach oraz zgłoskach |
ćwiczenia
szczególnym
uwzględnieniem
trudniejszych
spółgłosek
występujących
w tekstach |
- ćwiczenia
na wszystkich
głoskach,
ze szczególnym uwzględnieniem
trudnych głosek przedniojęzykowo-dziąsłowych |
-poprawne
wymawianie
wszystkich
głosek i grup spółgłoskowych |
Ćwiczenia języka
„Ciut” Literatury Logopedycznej ogólnej
1. Styczek Irena, Logopedia, PWN, Warszawa, 1979
2. Demelowa Genowefa, Elementy logopedii, WSiP,
Warszawa, 1987
3. Minczakiewicz Elżbieta Maria, Mowa – Rozwój
– Zaburzenia - Terapia, Wydawnictwo Naukowe WSP,
Kraków, 1997
4. Skorek Ewa Małgorzata, Oblicza wad wymowy,
Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001
5. Skorek Ewa Małgorzata, Z logopedią na ty.
Podręczny słownik logopedyczny, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, 2002
6. Zaburzenia mowy. Mowa teoria- praktyka,
red. Grabias S., Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2002
7. Logopedia. Pytania i odpowiedzi, red. Gałkowski
T., Jastrzębowska G., wydanie II zmienione
i poszerzone, Uniwersytet Opolski, Opole, 2003
Dodatkowo zawsze warto zajrzeć do
wszelkich pozycji Bronisława Rocławskiego
DLA LOGOPEDY, NAUCZYCIELA I RODZICA
1. Antos Danuta, Demel Genowefa, Styczek Irena,
Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy,
Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych,
Warszawa, 1967
2. Elżbieta Sachajska, Uczymy poprawnej wymowy.
Metodyka postępowania ortofonicznego z dziećmi
w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa, 1981
3. Demel Genowefa, Minimum logopedyczne
nauczyciela przedszkola, WsiP, Warszawa, 1983
4. Rodak Hanna, Terapia dziecka z wadą wymowy,
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Warszawa, 1994
5. Spałek Ewa, Piechowicz – Kułakowska Celina,
Jak pomóc dziecku z wadą wymowy, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 1996
6. Skorek Ewa Małgorzata, Samogłoski.
Profilaktyka, diagnoza, korekcja nieprawidłowej
artykulacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, 2000
7. Skorek Ewa Małgorzata, Ćwiczenia w wymowie
samogłosek nosowych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, 2000
8. Skorek Ewa Małgorzata, Reranie. Profilaktyka,
diagnoza, korekcja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, 2003
Do ĆWICZEŃ indywidualnych
z dzieckiem
- warto zajrzeć do serii zeszytów logopedycznych
Wydawnictwa „Impuls” | |