Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Logopedyczne co nieco ...
Autorki : Małgorzata Żywicka i Małgorzata Zakrzewska
Zapraszamy do zapoznania się pokazami prezentacji ...
Minki Martynki I
Minki Martynki II
„Minki Martynki” to prezentacja bardzo prostych ćwiczeń usprawniających wargi i język. Jest to forma uatrakcyjnienia (mam nadzieję) żmudnych ćwiczeń tak koniecznych w pracy logopedy. Zabawę zaczynamy od napisu Start – jego kliknięcie przenosi nas na pole z kostką. Za każdym razem „wyrzucana” jest inna liczba kropek.
Zadaniem dziecka jest wskazanie dziewczynki z właściwą liczbie kropek cyferką. Po jej kliknięciu pojawia się buzia prezentująca ćwiczenie, które dziecko powinno wykonać. Osoba prowadząca terapię decyduje, ile razy dziecko ma owo ćwiczenie wykonać (3 - 5). Po jego wykonaniu – pole ze strzałką przenosi nas do dalszych planszy. W każdej chwili możemy zakończyć prezentację – klikając przycisk w górnym prawym rogu.
Mam nadzieję, że wykonane przeze mnie prezentacje (zainspirowane kursem „Komputer i logopeda”) będą przydatne. M. Ż.
Publikacja na temat ćwiczeń ortofonicznych
Wierszyki do ćwiczeń logopedycznych
nadesłała Partycja R.
Przykładowe treści programowe dotyczące ćwiczeń ortofonicznych w przedszkolu

3 latki 4 latki 5 latki 6 latki
Ćwiczenia oddechowe - polegające na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania -kontynuacja ćwiczeń rozpoczętych z dziećmi trzyletnimi - regulowanie oddechu podczas recytowania wiersza, krótkich odpowiedzi wielozdaniowych oraz śpiewu - doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia (regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu itp.)
Ćwiczenia fonacyjne - regulowanie siły głosu w naturalnych sytuacjach (mówienie szeptem – mówienie głośno) - różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach pytających, wykrzyknikowych i oznajmujących -kontynuacja ćwiczeń prowadzonych w poprzednich latach - ćwiczenia ortofoniczne i emisyjne (czystość intonacji, prawidłowy oddech ) oparte na tekście i melodii piosenek oraz dobranych tekstach z literatury dziecięcej
Ćwiczenia słuchowe - porównywanie różnych głosów (np. zwierząt, dźwięków wydawanych przez pojazdów) - spostrzeganie i określanie różnych zjawisk akustycznych w otoczeniu - kontynuacja ćwiczeń rozpoczętych z dziećmi trzyletnimi - rozróżnianie tempa i dynamiki w muzyce - rozróżnianie dźwięków w skrajnych rejestrach, skali głosu instrumentu muzycznego - naśladowanie słyszanych głosów, wyodrębnianie głoski w wyrazie, zwłaszcza w nagłosie -rozwijanie słuchu poprzez dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia - wyróżnianie, rozpoznawanie i powtarzanie głosek - analiza i synteza dźwiękowa wyrazów - wyodrębnianie wybranych głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, ich przeliczanie i określanie kolejności
Ćwiczenia logorytmiczne -zabawy rytmiczne przy akompaniamencie dowolnego instrumentu muzycznego – w formie opowieści ruchowych - śpiewanie krótkich zdań i piosenek z równoczesnym odtwarzaniem ich przebiegu rytmicznego za pomocą najprostszych form ruchu -zabawy rytmiczne ze śpiewem, z wykorzystaniem prostych elementów ruchowych - kształcenie umiejętności estetycznego poruszania się - wykonywanie rytmów i prostych tematów rytmicznych na instrumentach niemelodycznych - rozwijanie wrażliwości na zmianę tempa i dynamiki oraz na akcent metryczny w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
Ćwiczenia artykulacyjne - na samogłoskach, łatwiejszych spółgłoskach oraz zgłoskach ćwiczenia szczególnym uwzględnieniem trudniejszych spółgłosek występujących w tekstach - ćwiczenia na wszystkich głoskach, ze szczególnym uwzględnieniem trudnych głosek przedniojęzykowo-dziąsłowych -poprawne wymawianie wszystkich głosek i grup spółgłoskowych

Ćwiczenia języka
„Ciut” Literatury Logopedycznej ogólnej
1. Styczek Irena, Logopedia, PWN, Warszawa, 1979
2. Demelowa Genowefa, Elementy logopedii, WSiP, Warszawa, 1987
3. Minczakiewicz Elżbieta Maria, Mowa – Rozwój – Zaburzenia - Terapia, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków, 1997
4. Skorek Ewa Małgorzata, Oblicza wad wymowy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001
5. Skorek Ewa Małgorzata, Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2002
6. Zaburzenia mowy. Mowa teoria- praktyka, red. Grabias S., Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2002
7. Logopedia. Pytania i odpowiedzi, red. Gałkowski T., Jastrzębowska G., wydanie II zmienione i poszerzone, Uniwersytet Opolski, Opole, 2003
Dodatkowo zawsze warto zajrzeć do wszelkich pozycji Bronisława Rocławskiego DLA LOGOPEDY, NAUCZYCIELA I RODZICA
1. Antos Danuta, Demel Genowefa, Styczek Irena, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1967
2. Elżbieta Sachajska, Uczymy poprawnej wymowy. Metodyka postępowania ortofonicznego z dziećmi w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa, 1981
3. Demel Genowefa, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WsiP, Warszawa, 1983
4. Rodak Hanna, Terapia dziecka z wadą wymowy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 1994
5. Spałek Ewa, Piechowicz – Kułakowska Celina, Jak pomóc dziecku z wadą wymowy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 1996
6. Skorek Ewa Małgorzata, Samogłoski. Profilaktyka, diagnoza, korekcja nieprawidłowej artykulacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2000
7. Skorek Ewa Małgorzata, Ćwiczenia w wymowie samogłosek nosowych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2000
8. Skorek Ewa Małgorzata, Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2003
Do ĆWICZEŃ indywidualnych z dzieckiem
- warto zajrzeć do serii zeszytów logopedycznych Wydawnictwa „Impuls”

Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 9

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,884
· Najnowszy użytkownik: anetazio06