|
NATURALNA NAUKA JĘZYKA

Naturalna nauka języka to nowozelandzka metoda nauki
czytania, komunikowania się i pisania. Twórcą metody jest Brian Cutting.
Celem metody jest wyrabianie motywacji do komunikowania się ,
czytania i kreślenia symboli graficznych w oparciu o książeczki z serii
Słoneczna Biblioteka w trakcie różnego rodzaju aktywności dziecka.
Słoneczna Biblioteka to 40 książeczek podzielonych na cztery
grupy, według stopnia trudności. Nauczyciel zaczyna pracę z pierwszą
grupą, a kończy z ostatnią grupą. Książeczki są również zróżnicowane
tematycznie.

Praca z książeczkami to:
- indywidualne podejście do każdego dziecka,
- stopniowanie trudności,
- integracja treści programowych.
W pracy z książeczkami ze Słonecznej Biblioteki czytanie
rozpoczynamy od całego tekstu, następnie przechodzimy do zdania ,
później z kolei do wyrazu, sylaby i na koniec dzieci poznają litery
i głoski. Cała nauka czytania w tej metodzie opiera się na znajomości
psychologii dziecka, a w zasadzie na procesie spostrzegania, ponieważ
dziecko spostrzega całościowo, a dopiero później dokonuje procesu
analizy. Dzieci na początku czytają na pamięć, ale właśnie to motywuje
je do podejmowania dalszych działań związanych z czytaniem.
Praca z książkami ze Słonecznej Biblioteki to komunikowanie się
- dialog, rozmowa.
W pracy powyższą metodą jest to tzw. "krąg dyskusyjny" - dzieci
i nauczyciel siedzą dookoła i rozmawiają na dany temat - temat
wynikający z zagadnień tygodnia. Nauczycielka zadaje pytanie
związane z tematem kompleksowym, a dzieci dzielą się swoją wiedzą
i doświadczeniami. Ktoś mógłby spytać-dlaczego rozmowa w kole?
Otóż dlatego iż w tej rozmowie jest relacja dziecko - dziecko -
nauczyciel lub nauczyciel-dziecko - dziecko - dziecko, a więc dzieci
uczą się słuchać siebie nawzajem, ustosunkowują się do wypowiedzi
kolegi, koleżanki. Ponadto uczą się słuchać i wypowiadać. Pokonują
własną nieśmiałość.
Podczas takiej rozmowy dzieci uczą się:
- wypowiadać pełnym zdaniem,
- wyrażać swoje emocje,
- dostrzegać inne dzieci w grupie,
- dostrzegać problemy innych dzieci w grupie,
- kultury słowa,
- kontrolować swoje wypowiedzi,
- bogacą swoje słownictwo,
- współżycia w grupie...
Oprócz codziennego kręgu dyskusyjnego jest także codzienne
czytanie książki ze Słonecznej Biblioteki. Tym czytaniem nie
należy zanudzać dzieci, a więc czytanie powinno je ciekawić
i zachęcać do samodzielnego dalszego sięgania po książeczkę.
W pracy z książeczkami ze Słonecznej Biblioteki
należy pamiętać że dzieci muszą czytać:
- codziennie,
- z nauczycielką,
- dla nauczycielki,
- dla innych dzieci,
- w parach...
Do czytania nauczyciel powinien zaopatrzyć się, ewentualnie
wykonać samodzielnie duże książki. Ponieważ właśnie tych książek
używa się do czytania z całą grupą. Duża książka musi mieć format
A4.
Ponadto można tworzyć:
- książki wspólnie z dziećmi,
- albumy,
- karty poetyckie,
- książki własnego autorstwa,
- inne pomoce służące do czytania, a wykonane wspólnie
z dziećmi.
Z nauką czytania nierozerwalnie związana jest nauka pisania.
Uzasadnienie tego faktu jest następujące:
1. Dzieci uczą się rozpoznawania liter i od razu kreślą odpowiednią
literę.
2. Dzieci szybciej zapamiętają wprowadzana literę.
3. Podczas wprowadzania nowej litery i pisania jej dzieci widzą
(pracuje wzrok), słyszą (pracuje słuch) oraz piszą (pracuje ręka).
Może także pracować dotyk (litera wypukła, wklęsła,
kasza manna...) Poznanie wielozmysłowe.
Pierwszym etapem pisania jest ograniczenie płaszczyzny
z góry i z dołu _______ . Pisanie rozpoczynamy od imienia dziecka.
W 5-latkach powinno to być to być pisanie po śladzie. Następnie
przechodzimy do pisania z wyrazem (imieniem) ułożonym nad
liniaturą, w której dziecko pisze wyraz. Cały czas nad pisaniem
czuwa nauczyciel. Kolejny etap to pisanie samodzielne - prostych
wyrazów i w końcu całych zdań. Dzieci uczą się pisać wtedy, gdy
piszą samodzielnie i wówczas, gdy pisze nauczycielka. Litery na
początku piszemy oddzielnie, natomiast dwuznaki razem, ułatwia
to dzieciom zrozumienie istoty litery i głoski oraz analizy
syntezy wyrazów. Nauczycielka czuwa nad całą nauką pisania,
a pierwszego pokazu łączenia liter dokonuje na oczach dziecka.
Praca w oparciu o książeczki z serii Słoneczna Biblioteka
odbywa się w kącikach edukacyjnych:
1. Kącik pisania: liniatura - różne wielkości, wzory liter, karty
alfabetyczne - różne rodzaje, mazaki, sztaluga, tabliczki do pisania,
tablice sucho - ścieralne;

2. Kącik czytania: małe i duże książki ze Słonecznej Biblioteki,
książki wykonane wspólnie z dziećmi, albumy, listy od dzieci
z innych przedszkoli, pudełka - niespodzianki, pudełka skarbów,
zagadki, segregatory z książeczkami dzieci, zestaw słownikowo
- obrazkowy, puzzle z imionami;

3. Kącik alfabetyczny: różne alfabety np.: magnetyczny, na
przylepiec, z klocków, rebusy, suwaki literowe, wzory napisów,
koperty z imieniem i nazwiskiem, alfabet ścienny,trójstopniowa
lekcja słowna;

4. Kącik matematyczny: cyfry, znaki figury geometryczne, obrazki
do klasyfikacji, "Praczka" (klamerki i cyfry), kostki do gry, centymetr
do mierzenia, klocki Dienesa, karty matematyczne, suwaki
matematyczne;


5. Kącik badawczy: mikroskop, lupy, materiał badawczy,
płytki szklane do badań, książki o tematyce przyrodniczej;
6. Kącik plastyczny: kartki, plastelina, farby, ołówki, kolorowani,
wycinanki, bibuła, gazety, pędzle, nożyczki;
7. Kącik teatralny: pacynki, kukiełki, maski, stroje do przebierania,
czapki, kapelusze, bluzki, peleryny, krawaty&;

8. Kącik gimnastyczny: materace, woreczki, krążki, szarfy, kółka
do hula hop…
9. Kącik z komputerem lub maszyną do pisania: kartki, wzory
pisma, edukacyjne programy komputerowe dla dzieci…


Do kącików edukacyjnych tworzymy karty pracy –
jest to karta z zadaniem do wykonania przez dzieci.
Karta pracy to pomoc dydaktyczna:
- przygotowana dla dzieci o zróżnicowanych poziomach edukacji,
- skonstruowana dla kilku kącików edukacyjnych,
- spełniająca warunek indywidualizacji.
Karty pracy to materiał dydaktyczny, który opracowuje
nauczycielka w oparciu o książeczkę ze Słonecznej Biblioteki
i temat tygodnia. Nauczycielka tworzy je do kącików edukacyjnych
pamiętając o stopniowaniu trudności i indywidualnym podejściu
do każdego dziecka. Wśród kart pracy możemy wyróżnić:
przeprowadzki liter, szyfry matematyczne, szyfry obrazkowe,
labirynty literowe, cyfrowe, wykreślanki liter i inne. Wypełniona
przez dziecko karta pracy jest dla nauczycielki materiałem
diagnostycznym na podstawie którego, nauczycielka dokonuje
"oceny" umiejętności dziecka oraz planuje dalszą pracę z dzieckiem.
Nauczyciel pracujący tą metodą zyskuje także wiele korzyści:
Przede wszystkim:
- dowiaduje się jakie dzieci ma w grupie,
- dzieci informują go o swoich problemach,
- może poprawiać wady wymowy dzieci,
- wzbogaca słownictwo dzieci,
- wzbudza zaufanie wśród dzieci,
- uczy dzieci wyrażania swoich myśli,
- wprowadza odpowiedni nastrój na zajęciach (radosny lub smutny),
- uczy dzieci cierpliwości, umiejętności oczekiwania na swoją kolej...
| |
Acha, w punkcie 4 - kącik matematyczny nie otwiera mi sie zdjęcie (pusty kwadrat z krzyżykiem) Musze poszperaćw internecie o twórcy tej metody, choć tutaj bardzo fajnie opisałas wszystko Marzenko! Czy zestaw tych 40 książeczek zakupuje przedszkole? i jaki jest koszt takiego zestawu? Pozdrawiam!