Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Kącik gimnastyczny
             Edukacja ruchowa  jest bardzo ważną dziedziną wychowania przedszkolnego. Wiek przedszkolny to najważniejszy okres w rozwoju ruchowym dziecka. Wówczas obserwujemy znaczny rozwój sprawności ruchowej dziecka
            Ruch jest naturalną potrzebą wieku dziecięcego. Nie należy więc go tłumić, a dążyć do tego, by dzieci jak najwięcej czasu spędzały w ruchu.
           Nauczyciel przedszkola powinien organizować zajęcia w taki  sposób aby dzieci kilkakrotnie miały okazję do wykonywania różnorodnych ćwiczeń gimnastycznych.
          Jednak aby czuwać w sposób prawidłowy nad rozwojem przedszkolaka należy poznać prawidłowości rozwoju ruchowego dziecka:
- 3 latek jest zręczny, chodzi prosto pewnym krokiem, potrafi stać chwilę na jednej nodze, chodzi i skacze w takt muzyki, szybko wchodzi i schodzi po schodach, rozpina guziki. Nie potrafi jednak wykonać dwóch prostych czynności na raz.
- 4 latek jest bardzo żywy i ruchliwy, jeździ na rowerze, chętnie wykonuje czynności wymagające zachowania równowagi, rzuca piłką, wykonuje podskoki w rytm muzyki.
- 5 latek jest zaradny , umie sprawnie posługiwać się rękami (rysować, zapinać guziki, sznurować buty…). Jednak nie potrafi jednocześnie biec i obserwować inne dziecko.
- 6 latek charakteryzuje się dużą zręcznością i ruchliwością. Potrafi także odbić piłkę o ziemię i schwytać ją, skakać w dal, zwieszać się i przekręcać na drążku.
          Zadaniem nauczycielki przedszkola jest rozwijanie sprawności ruchowej przedszkolaka. Nauczycielki wykorzystują wiele rodzajów ćwiczeń, a także wiele metod.
Postaram się scharakteryzować kilka z nich.
Według Wlaźnik i Gniewskowskiego metody stosowane na zajęciach wychowania fizycznego możemy podzielić na trzy grupy:
- metody odtwórcze,
- metody twórcze,
- metody intensyfikujące.
Metody odtwórcze polegają, na odtwarzaniu zaobserwowanego wcześniej ruchu.
Zaliczamy do nich:
- metodę naśladowczą – polegającą na naśladowaniu czyichś ruchów;
- metodę zabawowo-naśladowczą – opracowana przez E. Falk, rozwinięta przez J. G. Thulina. Dziecko ilustruje ruchem znane mu z doświadczenia proste czynności ludzi i zwierząt , pracę maszyn oraz zjawiska przyrodnicze,
- metodę bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa)  (R. Czyżewski.)  To forma przejściowa od ćwiczeń stosowanych w formie ruchów zabawowo – naśladowczych do ćwiczeń stosowanych według pewnych reguł. (Często z użyciem przyrządów gimnastycznych)
-  metodę  ścisłą – to najstarsza  stosowana  metoda w  gimnastyce. Polega  ona na  ruchu odwzorowanym  z  pokazu lub  wykonywanym  na podstawie słownego ujęcia ruchu .
Metody twórcze – które polegają na tworzeniu nowych, ruchów. Metody te  angażują wyobraźnie i fantazję ruchową dzieci.
Zaliczamy do nich:
- metodę opowieści ruchowej – (twórca  J. C. Thulin) polega ona na tym, że nauczyciel działa na wyobraźnie dziecka,  opowiadaniem, skłaniając dziecko do odtworzenia ruchem treści opowiadania..
- metodę gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) R. Labana . W tej metodzie nauczyciel wyjaśnia dzieciom, co mają robić, ale jak to zrobią wynika już z inwencji twórczej dzieci, ich pomysłowości, fantazji, doświadczeń ruchowych. Nauczyciel posługuje się w tej metodzie różnymi formami ruchu: odgrywanie, naśladowanie, inscenizacja, pantomima, ruch naturalny, ćwiczenia muzyczno-ruchowe, taniec, opowieść ruchowa.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym za radą W. Gniewkowskiego wykorzystuje się  pięć pierwszych tematów
  Obejmują one:
I wyczucie własnego ciała
II wyczucie przestrzeni
III wyczucie ciężaru ciała  (siły)
IV doskonalenie płynności ruchu
V kształtowanie umiejętności  współdziałania z partnerem i grupą .
- metodę pracy szkolnej K. Orffa, której założeniem  jest  rozwijanie kultury fizycznej dziecka w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno-muzyczną oraz kulturą żywego słowa. Głównym zadaniem i celem tej metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej. Zarówno muzyka, jak i ruch, oraz żywe słowo przenikają się wzajemnie, przy czym  w konkretnych ćwiczeniach dominuje zwykle jeden  z wyżej wymienionych elementów, a inne tylko mu towarzyszą.                                                             
-  metodę gimnastyki rytmicznej A.M. Kniesów.  Jest to rodzaj gimnastyki twórczej, utanecznionej, polegającej na poszukiwaniu coraz to nowych form sprzężonego z rytmem muzyką-stosowane są przy tym  nietypowe przybory w większości przypadków zrobione własnoręcznie  przez dzieci. Rola nauczyciela polega na demonstracji ruchu i wzbogaceniem go muzyką, instrumentem perkusyjnym oraz przyborami.
Metody intensyfikujące – preferujące ćwiczenia w małych grupach , mające na celu wzmożenie ruchu dziecka.
Zaliczamy do nich:
- metodę stacyjną (obwodową) – na pewnej przestrzeni wyznacza się kilka stanowisk, na których znajdują się odpowiednie przybory lub przyrządy. Takich stanowisk i stacji powinno być od 6 do 12. Tworzą one obwód ćwiczebny. Grupę dzieci dzielimy zaś na 2-3 osobowe zespoły. Rozpoczęcie ćwiczeń, zmiana stanowisk i zakończenie ćwiczeń następuje na sygnał nauczyciela. W ciągu trwania zajęć każde dziecko powinno przejść przez wszystkie stanowiska wykonując na nich określone ćwiczenia.
- metodę ścieżek zdrowia i torów przeszkód – są to ciągi ćwiczeń i przeszkód sztucznych i naturalnych, które dziecko musi pokonać w jak najkrótszym czasie.
 Pomoce i sprzęt w kąciku gimnastycznym:
- szarfy, woreczki, kółka do scherzo, hula-hop, piłki, chorągiewki, kręgle, ławeczka, drabinki, materace, chodniczki, platformy, równoważnie, półkule, ścieżki, trampoliny, paletki, różne kształtki, aktipiłki, ringo, skoczki, wałki, chusty, obręcze, opaski, pachołki, skakanki….
Komentarze
#1 | dana40 dnia czerwca 08 2006 22:58:39
ciekawa jestem czy stosujecie w pracy z dziećmi elementy metody Weroniki Sherborne? bardzo ja lubię (metodę) super jest na zajęcia otwarte z rodzicami
#2 | Marzena dnia czerwca 08 2006 23:30:31
właśnie wspólnie z koleżanką (zanim poszła na macierzyński) prowadziłyśmy zajęcie metodą Scherborne, Zajęcie wyszlo super.
#3 | kama119 dnia września 10 2007 22:51:43
Super metoda.Robiłam zajęcia z dziećmi w przedszkolu przy współudziale dzieci z niepełnosprawnością.Wyszly super .Polecam zabawy wg.metody W.Sherborne kama119
#4 | krysiagrzelak dnia czerwca 12 2010 12:28:37
Metoda W.Sherborne jest rewelacyjna. Polecam na zajęcia otwarte z rodzicami.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 10

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,884
· Najnowszy użytkownik: anetazio06