|
ZDROWIE - wed³ug definicji og³oszonej przez ¦wiatow± Organizacjê Zdrowia. Jest to ca³kowity fizyczny, psychiczny i spo³eczny dobrostan cz³owieka, a nie tylko brak choroby lub niedomagania.
Edukacja zdrowotna jest dziedzin± ¿ycia niezmiernie wa¿n±. Od najm³odszych lat uczymy dzieci jak dbaæ o swoje zdrowie. Proces ten trwa bardzo d³ugo i obejmuje kilka etapów. Pierwszy etap odnosi siê do wczesnego dzieciñstwa, kiedy dziecko wystêpuje w roli podmiotu reaguj±cego na dzia³ania opiekuñczo – pielêgnacyjne doros³ych. Kolejny etap to wychowanie przedszkolne, podczas którego wzrasta udzia³ w staraniu siê o w³asne zdrowie.
Zgodnie z podstaw± programow± kszta³cenia ogólnego w przedszkolu znalaz³y siê tre¶ci, które mog± byæ realizowane zarówno osobno jak i zintegrowane z innymi tre¶ciami edukacyjnymi.
Zagadnienia dotycz±ce zdrowia realizowane w przedszkolu dotycz±:
- stylu ¿ycia, czyli aktywno¶æ fizyczna, sposób od¿ywiania siê i umiejêtno¶æ radzenia sobie ze stresem,
- ¶rodowiska fizycznego, czyli czyste powietrze, woda, zdrowe i bezpieczne przedszkole.
Przebywanie dzieci na ¶wie¿ym powietrzu jest niezwykle wa¿nym czynnikiem wp³ywaj±cym na zdrowie dzieci. Ruch, zabawy na powietrzu, rozwijanie sprawno¶ci fizycznej dostarczaj± dzieciom rado¶ci oraz kszta³tuj± zal±¿ki postawy propagatora aktywnego stylu wypoczywania.
Nauczyciel przedszkola powinien stworzyæ atmosferê zachêty i ¿yczliwo¶ci. Powinien pracowaæ nad ¶wiadomym zdobywaniem przyzwyczajeñ i wykorzystaæ naturaln± chêæ na¶ladownictwa. Bardzo du¿± rolê w rozwijanie sprawno¶ci fizycznej odgrywa nauczyciel, jego postawa, mobilizowanie dzieci do wysi³ku. Z pomoc± mog± tak¿e przyj¶æ dzie³a literatury dzieciêcej. Ukszta³towane w dzieciñstwie nawyki bêd± mia³y wp³yw na postawê dziecka w zakresie kultury fizycznej.
Kszta³towanie nawyków higieniczno - kulturalnych i kszta³towanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza
Nawyki higieniczno - kulturalne w ¿yciu ka¿dego cz³owieka odgrywaj± szczególna rolê, poniewa¿ wp³ywaj± na zdrowie i samopoczucie oraz na kontakty cz³owieka z innymi lud¼mi.
Nawyki higieniczne, dotycz± :
- od¿ywiania,
- korzystania ze ¶wie¿ego powietrza i s³oñca,
- czysto¶ci osobistej,
- higieny narz±dów zmys³owych i uk³adu nerwowego,
- zapobiegania infekcjom i chorobom zaka¼nym,
- pozytywnego stosunku do lekarza.
Od¿ywianie.
Od najm³odszych lat nale¿y kszta³towaæ u dzieci prawid³owe nawyki od¿ywcze. Dzieci powinny wiedzieæ, ¿e ich dieta musi byæ wzbogacona w bia³ko i sole minerale, wêglowodany, t³uszcze oraz witaminy.
Zadania edukacyjne w zakresie kszta³towania prawid³owych nawyków od¿ywczych:
- u¶wiadomienie dzieciom konieczno¶ci spo¿ywania du¿ej ilo¶ci warzyw i owoców, a tak¿e produktów mlecznych,
- ograniczenie spo¿ywania du¿ej ilo¶ci s³odyczy
- wyrobienie pozytywnego stosunku do po¿ywienia zawieraj±cego potrzebne dla zdrowia dziecka sk³adniki.
Korzystanie ze ¶wie¿ego powietrza i s³oñca.
Codzienny pobyt dzieci na ¶wie¿ym powietrzu, korzystanie z niego w m±dry racjonalny sposób to tak¿e wa¿ne aspekty naszego zdrowia.
Przedszkolaki powinny wiedzieæ, ¿e:
- ka¿dy cz³owiek musi korzystaæ ze ¶wie¿ego powietrza i s³oñca,
- codzienny pobyt na podwórku przedszkolnym wp³ywa na hartowanie ich zdrowia.
Czysto¶æ osobista.
Jest bardzo wa¿nym czynnikiem w zapobieganiu chorobom. Nale¿y wiêc wdro¿yæ dzieci do dba³o¶ci o czysto¶æ osobist±. W ci±gu ca³ego pobytu w przedszkolu dzieci powinny:
- w sposób w³a¶ciwy korzystaæ z toalety,
- posi±¶æ umiejêtno¶æ dok³adnego mycia zêbów, p³ukania ust,
- poprawnie i dok³adnie myæ rêce, zw³aszcza po wyj¶ciu z toalety,
- dbaæ o higienê narz±du wêchu (nosa),
- wiedzieæ, ¿e po wyj¶ciu z toalety nale¿y pozostawiaæ porz±dek,
- rozumieæ konieczno¶æ wykonywania czynno¶ci higienicznych wielokrotnie w ci±gu ca³ego dnia,
- znaæ zasadê nie korzystania z przedmiotów osobistego u¿ytku nale¿±cych do innych dzieci,
- rozumieæ konieczno¶æ obcinania paznokci, mycia w³osów, korzystania z chusteczek higienicznych, kontrolowania swojego wygl±du.
Higiena narz±dów zmys³owych i uk³adu nerwowego
Zdrowy cz³owiek dysponuje piêcioma narz±dami zmys³ów: wzrok, s³uch, wêch, dotyk, smak. Prawid³owe funkcjonowanie narz±dów zmys³ów jest wa¿nym czynnikiem warunkuj±cym w³a¶ciwy rozwój dziecka w otaczaj±cym ¶wiecie. D ba³o¶æ o narz±dy zmys³ów nale¿y wykszta³ciæ u dziecka ju¿ w okresie
przedszkolnym, poniewa¿ prawid³owe funkcjonowanie ma istotny wp³yw na przebieg rozwoju psychosomatycznego oraz procesy wychowania i kszta³cenia.
Higiena narz±dów zmys³ów i uk³adu nerwowego to przede wszystkim:
- wdro¿enie dzieci do rozró¿niania sytuacji, w których mo¿na biegaæ i ha³asowaæ oraz takich, kiedy nale¿y zachowywaæ siê spokojnie i cicho,
- rozumienie przez dzieci zasady mówienia umiarkowanym g³osem,
- rozumienie konieczno¶ci odpoczynku podczas dnia,
- nabycie umiejêtno¶ci wyra¿ania emocji w sposób spo³ecznie akceptowany,
- rozumienie niebezpieczeñstwa z umieszczania cia³ obcych w ustach, nosie i uszach,
- rozumienie szkodliwo¶ci d³ugiego ogl±dania TV,
- wdro¿enie do ogl±dania TV z odpowiedniej odleg³o¶ci.
Zapobieganie infekcjom i chorobom zaka¼nym
Infekcja, zaka¿enie to obecno¶æ w organizmie zarazków. Zaka¿enie prowadzi do procesu chorobowego.
Choroby zaka¼ne to grupa chorób bêd±ca nastêpstwem zaka¿enia organizmu
czynnikiem zaka¼nym lub obecno¶ci w organizmie bioaktywnych toksyn drobnoustrojów.
W grupie przedszkolnej dzieci mog± zetkn±æ siê z drobnoustrojami chorobotwórczymi wówczas, gdy które¶ z dzieci jest przeziêbione lub chore. Bardziej podatne na choroby s± dzieci os³abione i ma³o odporne.
Istniej± ró¿ne sposoby na zapobieganie infekcjom i chorobom zaka¼nym. Oto niektóre z nich:
- odpowiednie od¿ywianie siê, dieta bogata w warzywa, owoce, miêso znacznie wp³ywa na wzrost odporno¶ci,
- odpowiednia ilo¶æ odpoczynku i snu,
- aktywno¶æ fizyczna, ruch na ¶wie¿ym powietrzu,
- hartowanie cia³a, czyli przyzwyczajanie organizmu do niskich temperatur, wietrzenie pomieszczeñ,
- ubiór odpowiedni do pogody,
- nie bagatelizowanie b³ahych infekcji, pomaganie organizmowi w zwalczaniu ich zanim rozwin± siê w powa¿niejsz± chorobê.
|
#1 |
dnia October 18 2008 22:28:44
#2 |
dnia October 21 2009 21:23:49
|
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.
|
Tylko zarejestrowani u¿ytkownicy mog± oceniaæ zawarto¶æ strony Zaloguj siê lub zarejestruj, ¿eby móc zag³osowaæ.
Brak ocen. Mo¿e czas dodaæ swoj±?
|
|
» Go¶ci online: 6
» U¿ytkowników online: 0
» £±cznie u¿ytkowników: 59,731
» Najnowszy u¿ytkownik: KatarzynaSzczepanczyk
|
|