Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Ogólnie o zdrowiu
ZDROWIE - według definicji ogłoszonej przez Światową Organizację Zdrowia. Jest to
całkowity fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan człowieka, a nie tylko brak
choroby lub niedomagania.
Edukacja zdrowotna jest dziedziną życia niezmiernie ważną. Od najmłodszych
lat uczymy dzieci jak dbać o swoje zdrowie. Proces ten trwa bardzo długo i obejmuje kilka etapów. Pierwszy etap odnosi się do wczesnego dzieciństwa,
kiedy dziecko występuje w roli podmiotu reagującego na działania opiekuńczo – pielęgnacyjne
dorosłych. Kolejny etap to wychowanie przedszkolne, podczas którego wzrasta udział w staraniu się o własne zdrowie.
Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w przedszkolu znalazły się
treści, które mogą być realizowane zarówno osobno jak i zintegrowane z innymi treściami edukacyjnymi.
Zagadnienia dotyczące zdrowia realizowane w przedszkolu dotyczą:
- stylu życia, czyli aktywność fizyczna, sposób odżywiania się i umiejętność radzenia
sobie ze stresem, - środowiska fizycznego, czyli czyste powietrze, woda, zdrowe i bezpieczne
przedszkole.
Przebywanie dzieci na świeżym powietrzu jest niezwykle ważnym czynnikiem
wpływającym na zdrowie dzieci. Ruch, zabawy na powietrzu, rozwijanie sprawności
fizycznej dostarczają dzieciom radości oraz kształtują zalążki postawy
propagatora aktywnego stylu wypoczywania.
Nauczyciel przedszkola powinien stworzyć atmosferę zachęty i życzliwości.
Powinien pracować nad świadomym zdobywaniem przyzwyczajeń i wykorzystać
naturalną chęć naśladownictwa. Bardzo dużą rolę w rozwijanie sprawności fizycznej
odgrywa nauczyciel, jego postawa, mobilizowanie dzieci do wysiłku. Z pomocą
mogą także przyjść dzieła literatury dziecięcej. Ukształtowane w dzieciństwie
nawyki będą miały wpływ na postawę dziecka w zakresie kultury fizycznej.
Kształtowanie nawyków higieniczno - kulturalnych i kształtowanie czynnej
postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza
Nawyki higieniczno - kulturalne w życiu każdego człowieka odgrywają szczególna
rolę, ponieważ wpływają na zdrowie i samopoczucie oraz na kontakty człowieka
z innymi ludźmi.
Nawyki higieniczne, dotyczą :
- odżywiania,
- korzystania ze świeżego powietrza i słońca,
- czystości osobistej,
- higieny narządów zmysłowych i układu nerwowego,
- zapobiegania infekcjom i chorobom zakaźnym,
- pozytywnego stosunku do lekarza.
Odżywianie.
Od najmłodszych lat należy kształtować u dzieci prawidłowe nawyki odżywcze.
Dzieci powinny wiedzieć, że ich dieta musi być wzbogacona w białko
i sole minerale, węglowodany, tłuszcze oraz witaminy.
Zadania edukacyjne w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków odżywczych:
- uświadomienie dzieciom konieczności spożywania dużej ilości warzyw i owoców,
a także produktów mlecznych,
- ograniczenie spożywania dużej ilości słodyczy
- wyrobienie pozytywnego stosunku do pożywienia zawierającego potrzebne
dla zdrowia dziecka składniki.
Korzystanie ze świeżego powietrza i słońca.
Codzienny pobyt dzieci na świeżym powietrzu, korzystanie z niego w mądry
racjonalny sposób to także ważne aspekty naszego zdrowia.
Przedszkolaki powinny wiedzieć, że:
- każdy człowiek musi korzystać ze świeżego powietrza i słońca,
- codzienny pobyt na podwórku przedszkolnym wpływa na hartowanie ich zdrowia.
Czystość osobista.
Jest bardzo ważnym czynnikiem w zapobieganiu chorobom. Należy więc
wdrożyć dzieci do dbałości o czystość osobistą. W ciągu całego pobytu w przedszkolu
dzieci powinny:
- w sposób właściwy korzystać z toalety,
- posiąść umiejętność dokładnego mycia zębów, płukania ust,
- poprawnie i dokładnie myć ręce, zwłaszcza po wyjściu z toalety,
- dbać o higienę narządu węchu (nosa),
- wiedzieć, że po wyjściu z toalety należy pozostawiać porządek,
- rozumieć konieczność wykonywania czynności higienicznych wielokrotnie w ciągu
całego dnia,
- znać zasadę nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych
dzieci,
- rozumieć konieczność obcinania paznokci, mycia włosów, korzystania z chusteczek
higienicznych, kontrolowania swojego wyglądu.
Higiena narządów zmysłowych i układu nerwowego
Zdrowy człowiek dysponuje pięcioma narządami zmysłów: wzrok, słuch, węch,
dotyk, smak. Prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłów jest ważnym
czynnikiem warunkującym właściwy rozwój dziecka w otaczającym świecie. D
bałość o narządy zmysłów należy wykształcić u dziecka już w okresie

przedszkolnym, ponieważ prawidłowe funkcjonowanie ma istotny wpływ
na przebieg rozwoju psychosomatycznego oraz procesy wychowania i kształcenia.
Higiena narządów zmysłów i układu nerwowego to przede wszystkim:
- wdrożenie dzieci do rozróżniania sytuacji, w których można biegać i hałasować oraz
takich, kiedy należy zachowywać się spokojnie i cicho,
- rozumienie przez dzieci zasady mówienia umiarkowanym głosem,
- rozumienie konieczności odpoczynku podczas dnia,
- nabycie umiejętności wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany,
- rozumienie niebezpieczeństwa z umieszczania ciał obcych w ustach, nosie i uszach,
- rozumienie szkodliwości długiego oglądania TV,
- wdrożenie do oglądania TV z odpowiedniej odległości.
Zapobieganie infekcjom i chorobom zakaźnym
Infekcja, zakażenie to obecność w organizmie zarazków. Zakażenie prowadzi
do procesu chorobowego.
Choroby zakaźne to grupa chorób będąca następstwem zakażenia organizmu

czynnikiem zakaźnym lub obecności w organizmie bioaktywnych toksyn
drobnoustrojów.
W grupie przedszkolnej dzieci mogą zetknąć się z drobnoustrojami
chorobotwórczymi wówczas, gdy któreś z dzieci jest przeziębione lub chore.
Bardziej podatne na choroby są dzieci osłabione i mało odporne.
Istnieją różne sposoby na zapobieganie infekcjom i chorobom zakaźnym.
Oto niektóre z nich:
- odpowiednie odżywianie się, dieta bogata w warzywa, owoce, mięso znacznie wpływa
na wzrost odporności,
- odpowiednia ilość odpoczynku i snu,
- aktywność fizyczna, ruch na świeżym powietrzu,
- hartowanie ciała, czyli przyzwyczajanie organizmu do niskich temperatur, wietrzenie
pomieszczeń,
- ubiór odpowiedni do pogody,
- nie bagatelizowanie błahych infekcji, pomaganie organizmowi w zwalczaniu ich zanim
rozwiną się w poważniejszą chorobę.
Komentarze
#1 | leokadialaskowska dnia października 18 2008 22:28:44
nauczycielki przedszkola są niezastąpione a ich doświadczenie bezcenne. dziękuję;kOklaski
#2 | anulav dnia października 21 2009 21:23:49
Oklaski
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 7

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,884
· Najnowszy użytkownik: anetazio06