Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Ekologia
Ekologia

Ochrona przyrody jest bardzo ważnym elementem edukacji ekologicznej. Aby dziecko

jako przyszły użytkownik Naszej Planety wiedziało że trzeba o nią dbać,

musimy wykształcić pewne nawyki już w przedszkolu. Zacznijmy od powietrza.

Powietrze

Powietrze to inaczej atmosfera.

Powszechnie wiadomo, że w obecnych czasach atmosfera jest zanieczyszczona.

Na zanieczyszczenia wpływa:

- smog – spaliny z samochodów, palenie papierosów, fajki i cygar,

- opary z dezodorantów, lakierów,

- palenie przez rolników słomy na polach,

- spalanie traw i liści przez ogrodników i działkowiczów.

Co trzeba zrobić aby atmosfera była zanieczyszczona jak najmniej:

- ograniczyć ilość samochodów,

- powszechnie wprowadzić używanie paliw bezołowiowych,

- wprowadzać dalsze zakazy palenia,

- budować ścieżki rowerowe, aby upowszechnić jazdę rowerami,

- obowiązkowość katalizatorów w samochodach.

Ocieplenie klimatu

Ziemia ogrzewana jest przez Słońce. Ciepło słoneczne nagrzewa wszystko, co

znajduje się na powierzchni Ziemi. Cześć tego ciepła wraca z powrotem w kosmos.

Niektóre gazy, np.: dwutlenek węgla powodują zatrzymanie ciepła.

Zbyt duża ilość dwutlenku węgla doprowadza do ocieplenia się Ziemi. Na skutek

spalania węgla i drewna oraz dużej ilości spalin samochodowych wzrasta ilość

dwutlenku węgla w powietrzu. Ocieplanie się Ziemi spowoduje topienie lodowców,

co jest bardzo niekorzystne, ponieważ wody zalewają lądy.

Musimy więc wszyscy współdziałać by powstrzymać pogłębienie się efektu cieplarnianego.

Co robimy?

- zaprzestajemy marnotrawstwa energii,

- wstrzymujemy wyrąb drzew,

- nie nadużywamy samochodów.

Warstwa ozonowa

Ozon to warstwa gazu znajdującego się nad Ziemią. Warstwa ta zmniejsza dostęp

promieni ultrafioletowych do Naszej Planety.

Zanieczyszczając powietrze chemikaliami niszczymy warstwę ozonową, co powoduje

zagrożenie ze strony promieni ultrafioletowych. Te zanieczyszczenia to freony,

znajdujące się w aerozolach, lodówkach, urządzeniach klimatyzacyjnych. To właśnie

freony powodują, że warstwa ozonowa ulega zniszczeniu. W efekcie czego powstaje

dziura ozonowa, która z roku na rok jest coraz większa. Coraz większa dziura

ozonowa przepuszcza promienie ultrafioletowe w nadmiarze powodujące poparzenia

skóry, uszkodzenia wzroku i raka skóry.

Co robimy aby ustrzec się przed nadmierną ilością freonu?

- produkujemy dezodoranty, które nie zawierają freonów,

- nie przebywamy na słońcu w nadmiarze,

- stosujemy kremy ze specjalnymi filtrami chroniącymi naszą skórę przed działanie

promieni UVA i UVB,

- latem chodzimy w okularach przeciwsłonecznych z filtrami UVA i UVB

Kwaśne deszcze

Podczas spalania węgla uwalniają się różne szkodliwe substancje. Jedną z takich

substancji jest dwutlenek siarki. Po rozpuszczeniu w wodzie tworzy on słaby kwas.

Wyobraźmy sobie teraz, nasze dymiące zakłady pracy, dymy z ogniska. Uchodzą one

do atmosfery i deszcze, które padają nie są czyste. Są lekko zakwaszone.

Nazywamy je kwaśnymi deszczami. Nie są one szkodliwe dla naszej

skóry, ale szkodzą wodom, roślinom, lasom, zwierzętom, budynkom.

Co robimy aby zapobiec padaniu kwaśnym deszczom?

- w zakładach pracy na kominy zakładane są filtry gazów,

- w samochodach konwertory katalityczne.

Las w niebezpieczeństwie

Środowisko leśne to obszar, na którym znajdują się drzewa, rośliny, zwierzęta.

Jak drzewa nam pomagają?

- drzewa, rośliny i gleba wchłaniają wodę deszczową,

- las produkuje tlen korzystając z energii słonecznej,

- zanieczyszczenia krążące w powietrzu przetwarzane są przez drzewa i powietrze

docierające do nas jest czyste.

Każdy z nas wie, że pożytek z lasu jest nieoceniony. Warto więc walczyć o to, aby jak

najdłużej nam służył. Dewastacja lasu prowadzi do suszy i głodu. Bez drzew

życie byłoby inne. Niszczenie lasu zagraża zwierzętom i ludziom. Trzeba chronić

las i wszystko co w nim zamieszkuje. Gdy las płonie (co ostatnio zdarza się

często) wówczas do powietrza dostaje się dwutlenek węgla. Zbyt duża ilość tego

związku chemicznego zatrzymuje ciepło promieniujące z Ziemi. Wówczas

Ziemia się ociepla. W efekcie czego powstaje efekt cieplarniany. Efekt cieplarniany

powoduje zmianę pogody na całym globie i podnoszenie się

poziomu oceanów.

Co robimy aby uchronić i chronić nasze lasy?

- tworzymy parki narodowe,

- oszczędnie gospodarujemy papierem,

- mądrze korzystamy z darów lasu i jego zasobów,

- zakładamy szkółki leśne.

Nauczmy naszych przedszkolaków dbać o całe środowisko. Zaszczepmy im ważne

wartości jego ochrony. Pokażmy jak dbać o atmosferę, Ziemię i całą przyrodę by

jak najdłużej nam służyła. W przedszkolu mamy duże możliwości na

zastosowanie ekologii w praktyce. Jako nauczyciele możemy dzieciom wskazać

sposoby i zasady dbania o środowisko człowieka.

Komentarze
#1 | Ana140289 dnia kwietnia 17 2009 14:21:54
Super. Podoba mi się bardzo.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 6

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,870
· Najnowszy użytkownik: Tosianna