Ekologia
Ochrona przyrody jest bardzo ważnym elementem edukacji ekologicznej. Aby dziecko jako przyszły użytkownik Naszej Planety wiedziało że trzeba o nią dbać, musimy wykształcić pewne nawyki już w przedszkolu. Zacznijmy od powietrza.
Powietrze
Powietrze to inaczej atmosfera.
Powszechnie wiadomo, że w obecnych czasach atmosfera jest zanieczyszczona. Na zanieczyszczenia wpływa:
- smog – spaliny z samochodów, palenie papierosów, fajki i cygar,
- opary z dezodorantów, lakierów,
- palenie przez rolników słomy na polach,
- spalanie traw i liści przez ogrodników i działkowiczów.
Co trzeba zrobić aby atmosfera była zanieczyszczona jak najmniej:
- ograniczyć ilość samochodów,
- powszechnie wprowadzić używanie paliw bezołowiowych,
- wprowadzać dalsze zakazy palenia,
- budować ścieżki rowerowe, aby upowszechnić jazdę rowerami,
- obowiązkowość katalizatorów w samochodach.
Ocieplenie klimatu
Ziemia ogrzewana jest przez Słońce. Ciepło słoneczne nagrzewa wszystko, co znajduje się na powierzchni Ziemi. Cześć tego ciepła wraca z powrotem w kosmos. Niektóre gazy, np.: dwutlenek węgla powodują zatrzymanie ciepła. Zbyt duża ilość dwutlenku węgla doprowadza do ocieplenia się Ziemi. Na skutek spalania węgla i drewna oraz dużej ilości spalin samochodowych wzrasta ilość dwutlenku węgla w powietrzu. Ocieplanie się Ziemi spowoduje topienie lodowców, co jest bardzo niekorzystne, ponieważ wody zalewają lądy.
Musimy więc wszyscy współdziałać by powstrzymać pogłębienie się efektu cieplarnianego.
Co robimy?
- zaprzestajemy marnotrawstwa energii,
- wstrzymujemy wyrąb drzew,
- nie nadużywamy samochodów.
Warstwa ozonowa
Ozon to warstwa gazu znajdującego się nad Ziemią. Warstwa ta zmniejsza dostęp promieni ultrafioletowych do Naszej Planety.
Zanieczyszczając powietrze chemikaliami niszczymy warstwę ozonową, co powoduje zagrożenie ze strony promieni ultrafioletowych. Te zanieczyszczenia to freony, znajdujące się w aerozolach, lodówkach, urządzeniach klimatyzacyjnych. To właśnie freony powodują, że warstwa ozonowa ulega zniszczeniu. W efekcie czego powstaje dziura ozonowa, która z roku na rok jest coraz większa. Coraz większa dziura ozonowa przepuszcza promienie ultrafioletowe w nadmiarze powodujące poparzenia skóry, uszkodzenia wzroku i raka skóry.
Co robimy aby ustrzec się przed nadmierną ilością freonu?
- produkujemy dezodoranty, które nie zawierają freonów,
- nie przebywamy na słońcu w nadmiarze,
- stosujemy kremy ze specjalnymi filtrami chroniącymi naszą skórę przed działanie promieni UVA i UVB,
- latem chodzimy w okularach przeciwsłonecznych z filtrami UVA i UVB
Kwaśne deszcze
Podczas spalania węgla uwalniają się różne szkodliwe substancje. Jedną z takich substancji jest dwutlenek siarki. Po rozpuszczeniu w wodzie tworzy on słaby kwas.
Wyobraźmy sobie teraz, nasze dymiące zakłady pracy, dymy z ogniska. Uchodzą one do atmosfery i deszcze, które padają nie są czyste. Są lekko zakwaszone. Nazywamy je kwaśnymi deszczami. Nie są one szkodliwe dla naszej skóry, ale szkodzą wodom, roślinom, lasom, zwierzętom, budynkom.
Co robimy aby zapobiec padaniu kwaśnym deszczom?
- w zakładach pracy na kominy zakładane są filtry gazów,
- w samochodach konwertory katalityczne.
Las w niebezpieczeństwie
Środowisko leśne to obszar, na którym znajdują się drzewa, rośliny, zwierzęta.
Jak drzewa nam pomagają?
- drzewa, rośliny i gleba wchłaniają wodę deszczową,
- las produkuje tlen korzystając z energii słonecznej,
- zanieczyszczenia krążące w powietrzu przetwarzane są przez drzewa i powietrze docierające do nas jest czyste.
Każdy z nas wie, że pożytek z lasu jest nieoceniony. Warto więc walczyć o to, aby jak najdłużej nam służył. Dewastacja lasu prowadzi do suszy i głodu. Bez drzew życie byłoby inne. Niszczenie lasu zagraża zwierzętom i ludziom. Trzeba chronić las i wszystko co w nim zamieszkuje. Gdy las płonie (co ostatnio zdarza się często) wówczas do powietrza dostaje się dwutlenek węgla. Zbyt duża ilość tego związku chemicznego zatrzymuje ciepło promieniujące z Ziemi. Wówczas Ziemia się ociepla. W efekcie czego powstaje efekt cieplarniany. Efekt cieplarniany powoduje zmianę pogody na całym globie i podnoszenie się poziomu oceanów.
Co robimy aby uchronić i chronić nasze lasy?
- tworzymy parki narodowe,
- oszczędnie gospodarujemy papierem,
- mądrze korzystamy z darów lasu i jego zasobów,
- zakładamy szkółki leśne.
Nauczmy naszych przedszkolaków dbać o całe środowisko. Zaszczepmy im ważne wartości jego ochrony. Pokażmy jak dbać o atmosferę, Ziemię i całą przyrodę by jak najdłużej nam służyła. W przedszkolu mamy duże możliwości na zastosowanie ekologii w praktyce. Jako nauczyciele możemy dzieciom wskazać sposoby i zasady dbania o środowisko człowieka.
|