Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz siê wiêcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dzieæmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczysto¶ci
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bo¿onarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzieñ mamy i taty
* Dzieñ babci i dziadka
* Po¿egnanie przedszkola
* Inne
* Rozporz±dzenie
* Etapy
* Powo³anie zespo³u
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowo¶ci
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowañ dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywno¶æ intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia mia³a w±sy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzieñ Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzieñ babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowañ
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijaj±ce emocjonalno¶æ
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wró¿by
* Propozycje ¶wi±teczne
* ¶wi±teczny nastrój
* ¶piewaj±ca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* ¶wi±teczna choinka
* Choinka
* Kartki ¶wi±teczne
* Jase³ka dla 3-4 latków
* Ba¶ñ o narodzinach
* Jase³ka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jase³kowe
* Tradycje i obrazki
* Jase³ka po ¶l±sku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje ró¿ne
* ¶wiêto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzieñ Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzieñ Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieñ Mamy i Taty
* Rodzina wspólnot± dialogu
* Mamo i Tato
* Dzieñ Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pude³ko
* Dzieñ Matki
* Dzieñ rodziny
* Dzieñ Mamy i Taty
* Dzieñ mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomys³y na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki ró¿ne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomo¶ci ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje ksi±¿ki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Ro¿ne
* Paluszkowe
* Relaksuj±ce
* Stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn±
* Stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijaj±ce inteligencjê emocjonaln±
* Nades³ane I
* Nades³ane II
* Nades³ane III
* Nades³ane IV
* K±cik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze ¶wi±teczne
* Dekoracje ¶wi±teczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace ¶wi±teczno-zimowe
* Kó³ko plastyczne
* Scenariusze
* K±cik muzyczny
* Formy dzia³alno¶ci muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne s³uchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* K±cik matematyczny
* Zabawy stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± I
* Zabawy stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpañski bez tajemnic
* Jêzyk angielski
* Ogólnie
* Zdjêcia z k±cika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* K±cik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna ¶nie¿ka
* Zwierzêta poci±gowe
* Ja¶ i Ma³gosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Ada¶ i Ewa
* Rezerwat ¶ledzi
* K±cik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomys³y
* Ogólnie
* Zdjêcia z k±cika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajêæ
* Metody æwiczeñ
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Æwiczenia
* Trzymaj siê prosto ...
* Zabawy zimowe
* K±cik logopedyczny
* Æwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i jêzyka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowê
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojêcia ogólne
* Upo¶ledzenie umys³owe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespó³ Aspergera
* Gabinet - zdjêcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajêcia 1
* Konspekt zajêcia 2
* Konspekt zajêcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migaj±ce przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Æwiczenia graficzne
* O wspó³pracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszk±...cz I
* Z myszk±...cz II
* S³ucham, mówiê...cz. I
* S³ucham, mówiê...cz. II
* S³ucham, mówiê...III
* Program wspó³pracy...cz. I
* Program wspó³pracy...cz. II
* Dobro i z³o cz I
* Dobro i z³o cz. II
* Dobro i z³o cz. III
* ¯yj w zgodzie...cz I
* ¯yj w zgodzie...cz II
* ¯yj w zgodzie...cz III
* ¯yj w zgodzie...cz IV
* ¯yj w zgodzie...cz V
* ¯yj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Ró¿ne
* Ró¿ne II
* Nades³ane przez @dipsi
* Nades³ane przez @ahawa
* Nades³ane przez @ASIOCZEK
* Nades³ane przez u¿ytkowników
* Wiadomo¶ci ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzieñ niepodleg³o¶ci
* Pasowanie na przedszkolaka
* Po¿egnanie 5 latków
* Pasowanie
* Po¿egnanie przedszkola
* Po¿egnanie zerówki
* Zakoñczenie roku szkolnego
* Po¿egnanie przedszkola
* Dzieñ nauczyciela
* Po¿egnanie 6 latków
* Dzieñ teatru w przedszkolu
* Dzieñ kobiet
* Zakoñczenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecjê
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Po¿ar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Ekologia
Ekologia

Ochrona przyrody jest bardzo ważnym elementem edukacji ekologicznej. Aby dziecko

jako przyszły użytkownik Naszej Planety wiedziało że trzeba o nią dbać,

musimy wykształcić pewne nawyki już w przedszkolu. Zacznijmy od powietrza.

Powietrze

Powietrze to inaczej atmosfera.

Powszechnie wiadomo, że w obecnych czasach atmosfera jest zanieczyszczona.

Na zanieczyszczenia wpływa:

- smog – spaliny z samochodów, palenie papierosów, fajki i cygar,

- opary z dezodorantów, lakierów,

- palenie przez rolników słomy na polach,

- spalanie traw i liści przez ogrodników i działkowiczów.

Co trzeba zrobić aby atmosfera była zanieczyszczona jak najmniej:

- ograniczyć ilość samochodów,

- powszechnie wprowadzić używanie paliw bezołowiowych,

- wprowadzać dalsze zakazy palenia,

- budować ścieżki rowerowe, aby upowszechnić jazdę rowerami,

- obowiązkowość katalizatorów w samochodach.

Ocieplenie klimatu

Ziemia ogrzewana jest przez Słońce. Ciepło słoneczne nagrzewa wszystko, co

znajduje się na powierzchni Ziemi. Cześć tego ciepła wraca z powrotem w kosmos.

Niektóre gazy, np.: dwutlenek węgla powodują zatrzymanie ciepła.

Zbyt duża ilość dwutlenku węgla doprowadza do ocieplenia się Ziemi. Na skutek

spalania węgla i drewna oraz dużej ilości spalin samochodowych wzrasta ilość

dwutlenku węgla w powietrzu. Ocieplanie się Ziemi spowoduje topienie lodowców,

co jest bardzo niekorzystne, ponieważ wody zalewają lądy.

Musimy więc wszyscy współdziałać by powstrzymać pogłębienie się efektu cieplarnianego.

Co robimy?

- zaprzestajemy marnotrawstwa energii,

- wstrzymujemy wyrÄ…b drzew,

- nie nadużywamy samochodów.

Warstwa ozonowa

Ozon to warstwa gazu znajdującego się nad Ziemią. Warstwa ta zmniejsza dostęp

promieni ultrafioletowych do Naszej Planety.

ZanieczyszczajÄ…c powietrze chemikaliami niszczymy warstwÄ™ ozonowÄ…, co powoduje

zagrożenie ze strony promieni ultrafioletowych. Te zanieczyszczenia to freony,

znajdujące się w aerozolach, lodówkach, urządzeniach klimatyzacyjnych. To właśnie

freony powodują, że warstwa ozonowa ulega zniszczeniu. W efekcie czego powstaje

dziura ozonowa, która z roku na rok jest coraz większa. Coraz większa dziura

ozonowa przepuszcza promienie ultrafioletowe w nadmiarze powodujÄ…ce poparzenia

skóry, uszkodzenia wzroku i raka skóry.

Co robimy aby ustrzec się przed nadmierną ilością freonu?

- produkujemy dezodoranty, które nie zawierają freonów,

- nie przebywamy na słońcu w nadmiarze,

- stosujemy kremy ze specjalnymi filtrami chroniącymi naszą skórę przed działanie

promieni UVA i UVB,

- latem chodzimy w okularach przeciwsłonecznych z filtrami UVA i UVB

Kwaśne deszcze

Podczas spalania węgla uwalniają się różne szkodliwe substancje. Jedną z takich

substancji jest dwutlenek siarki. Po rozpuszczeniu w wodzie tworzy on słaby kwas.

Wyobraźmy sobie teraz, nasze dymiące zakłady pracy, dymy z ogniska. Uchodzą one

do atmosfery i deszcze, które padają nie są czyste. Są lekko zakwaszone.

Nazywamy je kwaśnymi deszczami. Nie są one szkodliwe dla naszej

skóry, ale szkodzą wodom, roślinom, lasom, zwierzętom, budynkom.

Co robimy aby zapobiec padaniu kwaśnym deszczom?

- w zakładach pracy na kominy zakładane są filtry gazów,

- w samochodach konwertory katalityczne.

Las w niebezpieczeństwie

Środowisko leśne to obszar, na którym znajdują się drzewa, rośliny, zwierzęta.

Jak drzewa nam pomagajÄ…?

- drzewa, rośliny i gleba wchłaniają wodę deszczową,

- las produkuje tlen korzystając z energii słonecznej,

- zanieczyszczenia krążące w powietrzu przetwarzane są przez drzewa i powietrze

docierajÄ…ce do nas jest czyste.

Każdy z nas wie, że pożytek z lasu jest nieoceniony. Warto więc walczyć o to, aby jak

najdłużej nam służył. Dewastacja lasu prowadzi do suszy i głodu. Bez drzew

życie byłoby inne. Niszczenie lasu zagraża zwierzętom i ludziom. Trzeba chronić

las i wszystko co w nim zamieszkuje. Gdy las płonie (co ostatnio zdarza się

często) wówczas do powietrza dostaje się dwutlenek węgla. Zbyt duża ilość tego

związku chemicznego zatrzymuje ciepło promieniujące z Ziemi. Wówczas

Ziemia siÄ™ ociepla. W efekcie czego powstaje efekt cieplarniany. Efekt cieplarniany

powoduje zmianę pogody na całym globie i podnoszenie się

poziomu oceanów.

Co robimy aby uchronić i chronić nasze lasy?

- tworzymy parki narodowe,

- oszczędnie gospodarujemy papierem,

- mądrze korzystamy z darów lasu i jego zasobów,

- zakładamy szkółki leśne.

Nauczmy naszych przedszkolaków dbać o całe środowisko. Zaszczepmy im ważne

wartości jego ochrony. Pokażmy jak dbać o atmosferę, Ziemię i całą przyrodę by

jak najdłużej nam służyła. W przedszkolu mamy duże możliwości na

zastosowanie ekologii w praktyce. Jako nauczyciele możemy dzieciom wskazać

sposoby i zasady dbania o środowisko człowieka.

Komentarze
#1 | Ana140289 dnia kwietnia 17 2009 14:21:54
Super. Podoba mi siÄ™ bardzo.
Dodaj komentarz
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Go¶ci online: 13

· U¿ytkowników online: 0

· £±cznie u¿ytkowników: 59,854
· Najnowszy u¿ytkownik: MagdalenaMagdalena