Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Metoda Batii Strauss
W poniedziałek (20.03.2006 r.) uczestniczyłam w warsztatach szkoleniowych
"Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss".

Prowadziły je nauczycielki z Tarnowa Opolskiego, które od dawna stosują tę metodę
w swojej pracy. Na wstępie zapoznały nas z postacią Batii Strauss, później
z kolei pokazywały jak wykorzystać metodę w pracy z dziećmi przedszkolnymi.

Zaprezentowały nam 8 zabaw przy muzyce klasycznej. Warsztaty były tak
przygotowane, aby uczestniczące w nich nauczycielki mogły bawić się
przy muzyce tak jak dzieci. Jest to najlepszy sposób zapamiętania zabaw
wprowadzonych na warsztatach. Muszę przyznać, że zainspirowała mnie ta
metoda i już na pierwszych swoich zajęciach wprowadziłam dzieciom jedną z zabaw.
Bawiliśmy się wspaniale.Postaram się przybliżyć metodę oraz zabawę
wykorzystaną na zajęciach z dziećmi. Batii Strauss to żydowska reprezentantka
pedagogiki. Jest muzykiem z wykształcenia i zamiłowania. Jej metoda opiera się na
zapoznania dzieci z muzyką klasyczną, jazzową, folklorem różnych regionów.
Polega na wykorzystaniu elementów ruchu, tańca, gestów, śpiewu oraz gry na
instrumentach perkusyjnych.

Metoda Batii Strauss ma duże zalety:

- sprawia, że słuchana przez dzieci muzyka staje się lubiana i chętnie słuchana,

- stwarza dzieciom możliwość zabawy z muzyką,

- pozwala dzieciom czerpać z muzyki to co najlepsze: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność,

- uruchamia wyobraźnię muzyczną dzieci,

- czyni każdy rodzaj muzyki zrozumiały i prosty w odbiorze.

Ten nowy model aktywnego słuchania muzyki ma kilka etapów:

1. Wysłuchanie przez dzieci utworu muzycznego, wypowiedzi na jego temat (tempo,
dynamika)

2. Opowieść nawiązująca do muzyki, elementów ruchu

3. Przedstawienie utworu przy pomocy ruchu ilustrującego jego treść.
(Ruchy muszą być sugestywne i wyraziste). Treść bajki, opowiadania można
przedstawić przy pomocy gestów i tańca.

4. Tworzenie orkiestry z dyrygentem na czele. Dyrygent wykonując określone znaki
podaje rytm grania poszczególnych instrumentów. Orkiestra dziecięca realizuje swoje fragmenty tworząc akompaniament do utworu. Dzieci powinny być ustawione
w rzędach, natomiast dyrygent naprzeciwko.Dyrygent stojący naprzeciw ma cały
czas ma grających w zasięgu wzroku, a jego gesty kierowane są w kierunku
konkretnych dzieci.

4. Ostatni etap to gra na instrumentach perkusyjnych wg partytury graficznej.
Każdemu znakowi na partyturze odpowiada konkretny instrument.
Można oczywiście zastosować instrumenty niekonwencjonalne, takie jak:
woreczki foliowe, patyki, klucze, dzwoneczki, kubeczki plastikowe...

Aktywne słuchanie muzyki ma przebieg zabawy, gdzie doświadczenia zdobywa się
podczas kolejnych etapów. Każdy etap metody Batii Strauss to osiąganie nowych
doświadczeń muzycznych oraz odkrywanie walorów i tajemnic tkwiących w muzyce.
Ponieważ szkolenie, w którym uczestniczyłam odbyło się w poniedziałek,
a nasz temat tygodnia brzmi "Pierwsze kwiaty wiosenne", postanowiłam
wykorzystać na zajęciach cztery pierwsze etapy metody. Oto jak to wyglądało.

1. Słuchanie utworu muzycznego - Jerzego Fryderyka Haendla - "Muzyka na wodzie".

2. Rozmowa na temat muzyki - dzieci opowiadały jaka jest muzyka,
jakie słyszymy dźwięki

3. Opowiadanie - bajka - pewnego słonecznego, wiosennego dnia kwiatuszki
postanowiły urządzić sobie bal. Rozesłały więc zaproszenia, aby na bal przyszło
jak najwięcej kwiatów. Gdy muzyka rozbrzmiała kwiaty rozpoczęły swój taniec.
Jednak niezbyt dobrze umiały tańczyć, więc w tańcu się sprzeczały. Ponieważ
były ze sobą bardzo związane to długo się nie sprzeczały. Po krótkiej chwili
znów tańczyły razem. A ich taniec wyglądał tak

4. Przedstawienie utworu przy pomocy gestów, ruchów rak i nóg:

(elementy z warsztatów w których uczestniczyłam)

Siedzimy na małych krzesełkach.

I tańczą tak, i tańczą tak -

ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,

tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół (kręcenie młynka)

I tańczą tak, i tańczą tak -
ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,
tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół
(kręcenie młynka)

Rozchodzą się i schodzą się -
oddalanie rąk i przybliżanie ich

I każdy sobie rzepkę skrobie bum
tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy
Maszerują, maszerują, maszerują już
- maszerujemy w miejscu

I jeden listek, jeden listek
rozkładają już - pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia

Maszerują, maszerują, maszerują już - maszerujemy w miejscu

I drugi listek, drugi listek
rozkładają już - pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia

I jeden kwiatek tup - tupiemy jedną nogą

I drugi kwiatek tup - tupiemy drugą nogą

I każdy sobie rzepkę skrobie bum

tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy

I jeden kwiatek tup - tupiemy jedną nogą

I drugi kwiatek tup - tupiemy drugą nogą

I każdy sobie rzepkę skrobie bum
tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy

I tańczą tak, znów tańczą tak -
ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,
tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół
(kręcenie młynka)

I tańczą tak, znów tańczą tak -
ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,
tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół
(kręcenie młynka)

Rozchodzą się i schodzą się -
oddalanie rąk i przybliżanie ich

I każdy sobie rzepkę skrobie bum
tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy

Po raz pierwszy w ten sposób przedstawiałam swoim dzieciom
muzykę klasyczną i nie spodziewałam się, że tak żywo
zareagują. Dzieci chciały bez końca powtarzać zabawę.
Na pewno będę realizowała kolejne etapy tego
utworu muzycznego.

Komentarze
#1 | Marzena dnia kwietnia 06 2006 07:17:51
Obiecałam kolejny etap, a tu epidemia w przedszkolu. OSPA!!! I dzieci jak na lekarstwo.
#2 | dana40 dnia czerwca 07 2006 21:10:41
metoda Batii Strauss jest super! w naszym przedszkolu wykorzystujemy ją przy każdej nadarzającej się okazji np. Bal Rodzinny, konkursy międzygrupowe, zajęcia z rodzicami i inne
bardzo często stosujemy też zabawy z zestawu KlanzaGrin
#3 | marta61 dnia września 07 2006 17:49:06
chciałabym uczestniczyć w takim warsztacie szkoleniowym ale nie mogę znaleźć ofert mieszkam w Wilkopolsce - okolice Leszna i Poznania, może ktoś wie kiedy i gdzie odbędzie się taki warsztat?
#4 | Marzena dnia września 07 2006 18:14:30
Myślę, że ofert powinnaś poszukać w Waszym kuratorium, albo w WOM bądź w WODN.
#5 | Marzena dnia listopada 11 2006 14:37:45
Pod warunkiem, że ktoś je zorganizuje. U nas organizacją zajął się nauczyciel metodyk.
#6 | dabrowka dnia listopada 26 2006 23:11:53
a ja dopiero teraz odkryłam tę metodę i jestem nią oczarowana dzięki za pomysł na zabawe Grin
#7 | rutka29 dnia maja 14 2007 00:04:47
a gdzie można przeczytać coś więcej na temat tej metody? Ja jestem mamą przedszkolaczka i lubię się uczyć po to, żeby z małą móc pracować i odkrywać światSmile
#8 | Marzena dnia maja 14 2007 06:44:14
może sprobuj w Internecie, ja mam tylko materiały praktyczne, czyli melodie i sposób wykonywania zabaw
#9 | rutka29 dnia maja 14 2007 11:49:58
dziękuję za informacjęSmile. Sprawdzałam, ale z informacjami jest tak sobie. Myślałam, że można kupić gdzieś książkę o tej metodzie. Pozdrawiam
#10 | Marzena dnia czerwca 14 2007 20:40:19
Na zakończenie roku koleżanka wykorzystuje jedno z ćwieczeń z tej metody. Muzyka "Dla Zuzi" - bardzo popularna. Dzielimy grupę na 3 zespoły. Jeden zespół otrzymuje drewniane pałeczki, środkowy zespół - trójkąty muzyczne, a trzeci zespół tamburyna. Jedno z dzieci jest tancerzem. Nauczyciel jest dyrygentem i wystukując rytm melodii na swoich palcach wskazuje grupę, która ma grać. W tej melodii jest w jednym miejscu zupełna zmiana muzyki i wówczas tańczy tancerka. Mówię wam ... świetnie to wygląda.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 8

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,856
· Najnowszy użytkownik: AZF