Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...

Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* świąteczny nastrój
* śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latków
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jasełka po śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzień Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Rożne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy działalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badający wymowę
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka

Edukacja regionalna
Edukacja regionalna w wieku przedszkolnym i wczesnoszkonym

Od wielu lat w dziedzinie edukacji zaczęto przywiązywać szczególnie dużą uwagę do kształcenia regionalnego. Wpływ na to niewątpliwie miało przystąpienie Polski do Unii Europejskiej jak i fakt zbliżania się setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Nauczanie regionalne ma na celu pełniejsze i głębsze poznanie dziedzictwa historycznego i kultury, z której wywodzi się uczeń. Założeniem tej edukacji jest kształtowanie odpowiedniej świadomości, dzięki której przyszły, dorosły obywatel będzie dojrzale rozumiał swoje możliwości i obowiązki wobec kraju, ale i co ważniejsze, wobec swojej "małej ojczyzny". Polscy pedagodzy i zarazem twórcy programu edukacji regionalnej stwierdzają, że "przekazywanie dziedzictwa kulturowego kraju najskuteczniej może się odbywać poprzez poznanie najbliższego środowiska, własnego regionu oraz jego wartości w kontekście wartości narodowych i ogólnoludzkich. Poznanie przez dzieci i młodzież własnego regionu powinno odbywać się od wczesnego dzieciństwa, na każdym etapie edukacji, poprzez formy i metody pracy dostosowane do rozwoju psychofizycznego i intelektualnego ucznia" . Opierając się na tych ideach Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało i przedstawiło nauczycielom założenia nowego programu pt. "Dziedzictwo kulturowe w rejonie". Jego czołowym zadaniem jest rozwijanie w młodym pokoleniu poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego. Edukacja regionalna ma dynamicznie rozwijać i wzbogacać wartości tkwiące we własnym środowisku. Generalnym celem tej edukacji jest kształtowanie szacunku dla systemu wartości, języka, tradycji, obyczajów. W założeniach programowych przyjętych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej edukacja regionalna określana jest jako umożliwienie młodym ludziom poznawania własnego, wspomnianego już dziedzictwa kulturowego, tradycji regionalnej, uwewnętrznianie wartości i treści regionalnych, tym samym więc kształtowanie i utrwalanie postaw regionalnych. Edukacja regionalna jest podstawą akceptacji rodzimego środowiska, poprzez wyposażenie ucznia w zasób podstawowej wiedzy o własnym rejonie. Wiedza ta ma umożliwić młodemu odbiorcy samowolną i nieprzymuszoną identyfikację z tymi wartościami. Poznając dziedzictwo kulturowe regionu uczeń uświadamia sobie, kim jest i jakie są jego korzenie. Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wiele spraw zrozumie poprzez przeżywanie. Dla niego tzw. "suche fakty" są mało interesujące i często niezrozumiałe. Jednak gdy je przedstawimy w formie ilustracji, inscenizacji, wycieczki itp. staną się one jaśniejsze, a co oczywiste i bardziej zrozumiałe. Właśnie te pierwsze przeżycia i doświadczenia dziecięce, szczególnie o silnym zabarwieniu emocjonalnym, są najbardziej trwałe i często pozostają na całe życie. Program nauczania i wychowania realizowany w klasach młodszych i przedszkolach, zawiera wiele treści związanych ze środowiskiem rodzinnym i specyfiką regionu. Problematyka miejsca zamieszkania, najbliższej okolicy może być przykładem swoistej osi programowej nauczania zintegrowanego i przedszkolnego, myślą przewodnia wokół której przebiegać będzie proces kształcenia. Mówiąc o identyfikacji z wartościami tkwiącymi w regionie, nauczyciel powinien stosować formy aktywizujące i pobudzające zainteresowania uczniów. W omawianej tematyce absolutnie nie ma miejsca na podawanie encyklopedycznej wiedzy. Aktywne przekazywanie wiedzy o rejonie kształtuje u dzieci zdolność do obserwacji oraz te cechy które charakteryzują osobowość twórczą. Zdaniem Chudalli, Januszewskiej i Trześniewskiej zajęcia o tematyce regionalnej spełniają różnorodne funkcje wychowawcze: rozbudzają przeżycia emocjonalne, pobudzają wyobraźnię i refleksję, ugruntowują poczucie tożsamości narodowej, jak i kształcące: rozwijają zainteresowania historią, aktywizują uczniów, rozwijają wiedzę o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturąnarodową.
Jednym z wielu zadań nauczyciela, a w szczególności nauczyciela grup przedszkolnych i młodszych klas zintegrowanych, jest znajomość zainteresowań dzieci i takie organizowanie procesu dydaktycznego, by w pełni wykorzystać ich zdolności. Każde dziecko charakteryzuje się naturalnym, autentycznym zainteresowaniem tym co odległe, nieznane i tajemnicze czyli legendami, podaniami opowiadaniami o życiu ludzi w dawniejszych czasach. Dlatego warto połączyć naturalna chęć ruchu dzieci w młodszym wieku szkolnym z edukacja regionalną poprzez np. wycieczki, projekty edukacyjne i inscenizacje.
Nadesłała - joannabernadek
Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Księga gości
Dopisz się do księgi

Prawo

Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne

Antykwariat
Pedagogiczne - sprzedam
Pedagogiczne - kupię
Różne - sprzedam
Różne - kupię

Relaks
* Strona 1

Aktualnie online
» Gości online: 11

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 59,182
» Najnowszy użytkownik: Karolina-Marcelina

Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

06/10/2018 23:35
Cześć. Na górze pod reklamą są linki. Kliknij w link Forum i dodaj nowy temat. Pozdrawiam.

06/10/2018 15:09
Potrzebuje piosenki słowa dla naszej pani na dzień nauczyciela. Ktos coś?

06/10/2018 15:08
Witam dziewczyny mam pytanie jak załozyć nowy wątek na forum w sprawie konkretnej piosenki. Nie korzystałam z tego portalu z 5 lat i umkneło .

28/09/2018 05:23
Witaj monia25michalak Smile Cieszę się, że wróciłaś. Pozdrawiam Smile

17/09/2018 20:31
Witam, nie było mnie tu kilka ładnych lat...ale wróciłam do przedszkola Smile tu najlepiej Smile ale się cieszę Smile pozdrawiam Dziewczyny Smile


  65,482,327 Unikalnych wizyt