Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...

Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* świąteczny nastrój
* śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latków
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jasełka po śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzień Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Rożne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy działalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badający wymowę
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka

Innowacja pedagogiczna "Savoir-vivre na co dzień i od święta"
Innowacja pedagogiczna "Savoir-vivre na co dzień i od święta"
Podnoszenie kompetencji dzieci z zakresu uspołeczniania i dobrego wychowania z wykorzystaniem różnorodnych metod i technologii
w Przedszkolu im. Jana Brzechwy w Trąbkach Wielkich
opracowała: Agnieszka Sławska

Trąbki Wielkie 2017
SPIS TREŚCI
1. WSTĘP
2. CELE INNOWACJI
3. CZAS TRWANIA INNOWACJI I CZĘSTOTLIWOŚĆ
4. MIEJSCE REALIZACJI INNOWACJI
5. CHARAKTERYSTYKA I OPIS INNOWACJI - PLANOWANE METODY I FORMY PRACY
6. TEMATYKA ZAJĘĆ
7. EWALUACJA EFEKTÓW
8. LITERATURA WYKORZYSTYWANA DO REALIZACJI ZAJĘĆ


1. WSTĘP
Uciekł raz balonik Krysi,
Odtąd pod chmurkami wisi,
albo podróżuje z nimi,
dookoła caaaałej Ziemi.
Stamtąd widzi nasz balonik,
wszystkie dzieci jak na dłoni.
Te, co nie chcą jeść obiadu,
te, co wtedy gadu- gadu,
kiedy pani czyta dzieciom.
Widzi jak Jaś oraz Miecio
ciągną Zosię albo Ulę
za warkocze i w ogóle
widzi wszystkie psoty dzieci.
Przez to jeszcze wyżej wzleci
tam, gdzie zimno, chociaż pięknie
i gdzie z żalu chyba pęknie.
L.Posyniak "Balonik"

Słownik języka polskiego PWN definiuje rsavoir-vivre" jako rzasady właściwego zachowania się w towarzystwie; też: znajomość tych zasad i umiejętność ich stosowania".
Z kolei wg Wikipedii "savoir-vivre" to ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
Zwrot pochodzi z języka francuskiego i tłumaczy się najprościej jako "sztuka życia"
(savoir - wiedzieć, vivre - żyć).
Można więc rozumieć "savoir-vivre" jako, z jednej strony, znajomość obowiązujących
w społeczeństwie zasad i norm, a z drugiej umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Zasady savoir-vivre dotyczą niemal wszystkich dziedzin życia:
- nakrywania i podawania do stołu, jedzenia i picia
- wyglądu, prezencji (m.in. postawa, higiena) i właściwego ubioru
- form towarzyskich (w przedszkolu, szkole, pracy, w rodzinie)
- komunikacji (także internetowej i telefonicznej)
- zachowania się w nietypowych sytuacjach
Znajomość zasad savoir-vivre jest jednym z wyznaczników kultury osobistej człowieka.
2. CELE INNOWACJI

Codzienne życie wymaga różnorodnych umiejętności i wiedzy z wielu dziedzin. Szybko postępujący rozwój technologiczny i naukowy, pociągający za sobą szybką dezaktualizację wiedzy, nie ułatwia tego zadania.
Dziedziną wiedzy, która nie ulega przedawnieniu i jest aktualna na co dzień, jest właśnie savoir-vivre.
Dlatego właśnie głównym celem innowacji "Savoir-vivre na co dzień i od święta" będzie wyposażenie dzieci w umiejętność odpowiedniego zachowania w różnorodnych sytuacjach
i okolicznościach.
Przedszkolaki będą uczestniczyć w zajęciach, które przybliżą im zasady obowiązujące
we wzajemnych relacjach społecznych, podczas przygotowywania i spożywania posiłków,
a także w sytuacjach nietypowych.
Wpłynie to na podniesienie jakości funkcjonowania przedszkola, poprzez lepsze funkcjonowanie dzieci w grupach rówieśniczych i w środowisku pozaprzedszkolnym, zminimalizowanie problemów wychowawczych oraz wszechstronny rozwój osobowości dzieci. Przestrzeganie przyjętych reguł w różnych sytuacjach, pełni bardzo ważną rolę
w życiu społecznym. Właściwe zachowanie jest wyrazem szacunku dla innych i dla siebie, podnosi jakość życia i pomaga zjednywać sympatię otoczenia.
Każde pokolenie tworzy własny kodeks dobrych manier. Bez względu jednak na to, w jakich czasach żyjemy, wzajemne stosunki powinny opierać się na poszanowaniu godności człowieka, uprzejmości i życzliwości.
Główne cele niniejszej innowacji można podzielić na:
1. poznanie dobrych manier i jednoczesne rozbudzenie potrzeby ich stosowania
2. wdrożenie zasad i norm zachowania w różnorodnych sytuacjach, jako zapewniających większą swobodę funkcjonowania i wzrost poczucia bezpieczeństwa
3. wykształcenie umiejętności unikania konfliktów i ich źródeł oraz ich łagodzenia
i likwidowania, jeśli już zaistnieją
4. kształtowanie obrazu własnej osoby oraz umiejętności samooceny zachowania




3. CZAS TRWANIA INNOWACJI I CZĘSTOTLIWOŚĆ ZAJĘĆ
Czas trwania innowacji przewidziany jest na okres: 01.01.2018r. - 30.06.2021r.
Zajęcia odbywać się będą w obecnej grupie I "Żabki", przez wszystkie etapy edukacji przedszkolnej uczęszczających do grupy dzieci.
Spotkania wynikające z harmonogramu, będą miały miejsce 1 raz tygodniu, w ramach
zajęć dydaktycznych, jednocześnie jako realizator innowacji będę się starała,
aby edukacja ta nie nosiła znamion okazjonalności.

4. MIEJSCE REALIZACJI INNOWACJI
Innowacja realizowana będzie w Przedszkolu im. Jana Brzechwy w Trąbkach Wielkich.

5. CHARAKTERYSTYKA I OPIS INNOWACJI - PLANOWANE METODY
I FORMY PRACY
Zajęcia w ramach innowacji mają pomóc w wyrobieniu pożądanych społecznie nawyków i postaw.
Biorąc pod uwagę charakterystykę rozwojową uczestników innowacji, najważniejszą kwestią jest zadbanie o atrakcyjność organizowanych zajęć, aby osiągnąć optymalną skuteczność działań. Dlatego właśnie zajęcia organizowane oparte będą na rozmaitych formach zabawy
i działaniach warsztatowych. Wykorzystywane będą też utwory literackie dla dzieci, poruszające kluczowe dla innowacji zagadnienia, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Jana Brzechwy, filmy dla najmłodszych dotyczące zasad dobrego wychowania
("Kubuś Puchatek - Dobre maniery", "Myszka w paski i dobre maniery"), a także w miarę możliwości fragmenty programów edukacyjnych dla dzieci np.: "Jedynkowe przedszkole", "Domisie", "Uniwersytet dzieci".
Podczas realizacji wykorzystywane będą różnorodne metody i formy pracy:
- podające: pogadanka, opis, pokaz i obserwacja, praca z tekstem, opowiadanie.
- problemowe: burza mózgów, zabawy inscenizacyjne, gry dydaktyczne
- zajęć praktycznych: prace plastyczne, zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe.
Formy pracy: praca z grupą, praca indywidualna.
Realizacja innowacji nie pociągnie za sobą żadnych kosztów. Podczas zajęć wykorzystywane będą zasoby internetowe, pozycje książkowe dostępne w przedszkolu,
a także przedmioty stanowiące stałe wyposażenie sali przedszkolnej.

6. TEMATYKA PORUSZANA PODCZAS ZAJĘĆ

TEMATY SPOTKAŃ ZADANIA SZCZEGÓŁOWE FORMY REALIZACJI
,,Grunt to dobre wychowanie" -podstawowe pojęcia
z zakresu savoir vivre. - Szukanie odpowiedzi na pytanie:
,,Co to znaczy być dobrze wychowanym?
- próbujemy ocenić zachowanie bohaterów wiersza - Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza J.Brzechwy pt. "Kwoka"
- słuchanie wierszy "Samochwała",
"Zosia Samosia", "Leń",
" Grzesiu kłamczuchu"
- omówienie treści utworów

Savoir-vivre
w przedszkolu. - utrwalenie zasad obowiązujących w kontaktach
z innymi osobami (dorosłymi
i rówieśnikami)
- opracowanie rIlustrowanego słowniczka dobrych manier" zawierającego tzw. magiczne słowa - słuchanie i omówienie wiersza S.Kraszewskiego "Magiczne słowa trzy"
- omówienie sytuacji przedstawionych
na ilustracjach, dobieranie pasujących do nich rmagicznych słów"
- wspólne oglądanie odcinka filmu "Kubusiowe opowieści. Dobre maniery. Proszę i dziękuję"
Kodeks dobrego zachowania - wyjaśnienie pojęcia "kodeks"
- ustalenie listy pożądanych zachowań - wykonanie plakatu ilustrującego dobre zachowania
- symboliczne podpisanie się pod zbiorem zasad, poprzez odbicie pomalowanej dłoni
Porządek ma znaczenie - podejmowanie w grupie
i przedszkolu, zadań służących dobru innych i swojemu własnemu - zapoznanie z treścią opowiadania I.Salach
"Kto to posprząta"
- rozmowa kierowana nt. konieczności utrzymywania porządku
- wspólne sprzątanie sali - wycieranie kurzu na półkach, przegląd zabawek pod kątem uszkodzeń
Przedszkolaki dbają
o czystość - kształtowanie nawyków związanych z higieną całego ciała - zapoznanie z treścią wiersza J.Brzechwy "Brudas"
- oglądanie programu "Uniwersytet dzieci" - "Dlaczego mydło myje?"
-rozmowa kierowana przy kolorowych ilustracjach
- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem tablicy interaktywnej




Nie szata zdobi człowieka, ale...
przedszkolaki dbają
o wygląd zewnętrzny - wdrażanie do dbałości
o wygląd zewnętrzny na co dzień i podczas specjalnych okazji
- wyjaśnienie różnic pomiędzy strojem odświętnym, a strojem galowym
- doskonalenie umiejętności dobierania ubrania
do okoliczności - zabawy dydaktyczne doskonalące umiejętność dobierania stroju do okazji
- rozmowa kierowana nt. sposobów dbania
o ubranie
- zabawy na tablicy interaktywnej, tzw. ubieranki

Wiemy, jak należy zachowywać
się w przedszkolu - kształtowanie i utrwalanie zasad współżycia społecznego: czekanie na swoją kolej, dzielenie się zabawkami, porozumiewanie się opanowanym, cichym głosem,
stosowanie zwrotów grzecznościowych,
- kształtowanie postawy współodpowiedzialności
za samopoczucie własne
i pozostałych członków społeczności przedszkolnej, szacunku dla potrzeb innych - słuchanie wybranych wierszy wychowawczych
i rozmowy na ich temat
- stwarzanie sytuacji pozwalających kształtować pożądane zachowania poprzez działania praktyczne
- zabawy integrujące grupę
- podkreślanie (chwalenie) za każdy przejaw pożądanego zachowania (unikanie nagradzania materialnego)

Jesteśmy tolerancyjni - kształtowanie postawy szacunku dla odmienności innych (różne płaszczyzny)


- słuchanie wybranych rymowanek z książki "Rymowanki wrażliwe na tematy kłopotliwe" M.Kozłowskiej
- praca plastyczna - plakat promujący tolerancję

Wokół stołu - kształtowanie i doskonalenie umiejętności nakrywania
do stołu (na co dzień i przy szczególnych okazjach)
- doskonalenie umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się sztućcami
- utrwalanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych
w sytuacjach związanych
z posiłkiem
- kształtowanie umiejętności estetycznego spożywania posiłku - zabawy dydaktyczne kształtujące umiejętność nakrywania do stołu
- proste sposoby na składanie serwetek
- nauka na pamięć wiersza "Jedz ładnie"



Zapraszamy gości
i sami nimi jesteśmy
- nauka samodzielnego przygotowania zaproszenia
- nauka organizowania przyjęcia
- utrwalenie sposobów zachowania i najczęstszych zwrotów grzecznościowych (kanon zachowania)
- nauka kulturalnego zachowania w gościnie - wykonywanie zaproszeń
- organizacja przyjęcia dla pluszaków
(wg scenariusza E.Gruszczyk-Kolczyńskiej)
- zabawa przy piosence rUrodziny marchewki"
- zabawy dramowe

Jesteśmy kulturalni
w miejscach publicznych - utrwalenie zasad dobrego wychowania obowiązujących
w miejscach publicznych - przypominanie obowiązujących zasad każdorazowo przed
i podczas wyjść: teatru, kina, biblioteki
- przypomnienie zasad dotyczących ubioru na szczególne okazje
Rozmawiamy przez telefon. - nauka prowadzenia kulturalnej rozmowy telefonicznej
- nauka zasad związanych z rozmową podczas korzystania z numerów alarmowych. - zabawy dramowe z wykorzystaniem telefonu
- oglądanie programu z serii "Domisie"
pt. "Gaduła telefoniczna"
- utrwalenie numerów alarmowych i sytuacji,
w których z nich korzystamy

7. EWALUACJA EFEKTÓW
Savoir vivre jest dziedziną życia, która nie wymaga specjalnych kwestionariuszy
do jej mierzenia, ponieważ wszystkie sytuacje życiowe dają nam możliwość obserwacji stopnia opanowania jej zasad.
W przypadku niniejszej innowacji również obserwacja będzie narzędziem ewaluacji, każdy kolejny rok jej realizowania, zakończony zostanie podsumowaniem z wnioskami do dalszej pracy.
8. LITERATURA WYKORZYSTYWANA DO REALIZACJI ZAJĘĆ
1. G.Kasdepke "Bon czy ton savoir vivre dla dzieci"
2. M.Kotowska "Rymowanki wrażliwe na tematy kłopotliwe"
3. Wiersze wychowawcze (różni autorzy)
4. S.Kraszewski "Magiczne słowa trzy"
5. J.Stańczuk "Savoir vivre dla dzieci. Poradnik o dobrym wychowaniu"
6. M. Kuczyńska "Dobre wychowanie. Kto jest grzeczny a kto psoci"
7. B.Pierga "Dobre wychowanie wierszemr17;
8. J. Krzyżanek "Dobre maniery czyli savoir vivre dla dzieci"
9. A. Maćkowiak "Miś Marcyś uczy dzieci dobrego zachowania"
10. N. Moost "Co wolno, a czego nie? Czyli bycie grzecznym nie jest łatwe"


HARMONOGRAM INNOWACJI "SAVOIR- VIVRE NA CO DZIEŃ I OD ŚWIĘTA"
GRUPA "ŻABKI" ROK SZKOLNY 2017/2018
Cele szczegółowe, osiągnięcia dzieci Zadania do wykonania Termin realizacji Osoba odpowiedzialna
Dziecko wie, co oznacza termin "dobre wychowanie", potrafi ocenić zachowanie bohaterów literackich - zapoznanie z treścią wierszy "Kwoka", "Samochwała" , "Leń", "O Grzesiu Kłamczuchu"
- teatrzyk sylwet
w oparciu o wiersz "Kwoka", w wykonaniu dzieci styczeń 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko zna, rozumie
i stosuje w praktyce zasady obowiązujące
w relacjach społecznych - słuchanie
i omówienie wiersza S.Kraszewskiego "Magiczne słowa trzy"
- opracowanie ilustrowanego słowniczka dobrych manier - omówienie sytuacji przedstawionych
na kolorowych ilustracjach, dobieranie pasujących do nich "magicznych słów"
- wspólne oglądanie odcinka filmu "Kubusiowe opowieści. Dobre maniery. Proszę i dziękuję"
- słuchanie wybranych wierszy wychowawczych
i rozmowy na ich temat
- stwarzanie sytuacji pozwalających kształtować pożądane zachowania poprzez działania praktyczne
- zabawy integrujące grupę
- podkreślanie (chwalenie) za każdy przejaw pożądanego zachowania (unikanie nagradzania materialnego)
- opracowanie
"Kodeksu obrazkowego dobrego zachowania" luty 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko rozumie konieczność utrzymywania porządku w otoczeniu
i utrzymuje go - zapoznanie z treścią opowiadania I.Salach
"Kto to posprząta"
- rozmowa kierowana nt. konieczności utrzymywania porządku
- wspólne sprzątanie sali - wycieranie kurzu na półkach, przegląd zabawek pod kątem uszkodzeń marzec 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko wie, dlaczego należy dbać o higienę
i estetyczny wygląd zewnętrzny - zapoznanie z treścią wiersza J.Brzechwy "Brudas"
- oglądanie programu "Uniwersytet dzieci" - "Dlaczego mydło myje?"
-rozmowa kierowana przy kolorowych ilustracjach
- gra interaktywna "Mycie zębów" (www.ciufcia.pl)
- zabawy dydaktyczne doskonalące umiejętność dobierania stroju
do okazji
- rozmowa kierowana nt. sposobów dbania
o ubranie
- zabawy na tablicy interaktywnej,
tzw. ubieranki kwiecień 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko wie, na czym polega tolerancja
w różnych aspektach życia - słuchanie wybranych rymowanek z książki "Rymowanki wrażliwe na tematy kłopotliwe" M.Kozłowskiej
- oglądanie zdjęć ludzi różnych ras, chorych, niepełnosprawnych
- rozmowa nt. różnic pomiędzy ludźmi
- zajęcia otwarte
z udziałem rodziców: wykonanie plakatu promującego różnorodność
i tolerancję maj 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko wie, jak należy zachowywać się podczas posiłków - zabawy dydaktyczne kształtujące umiejętność nakrywania do stołu
(z wykorzystaniem tablicy interaktywnej)
- zapoznanie
z obrazkowym kodeksem zachowania podczas posiłku
- proste sposoby
na składanie serwetek
- nauka na pamięć wiersza "Jedz ładnie" styczeń 2018r.
marzec 2018r.
czerwiec 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko zna zasady obowiązujące podczas zapraszania gości;
wie, jak się zachować będąc gościem - oglądanie różnych rodzajów zaproszeń, zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne
- samodzielne wykonywanie zaproszeń, nauka stosowanych w takich przypadkach zwrotów grzecznościowych
- organizacja przyjęcia dla pluszaków
(wg scenariusza E.Gruszczyk-Kolczyńskiej)
- zabawa przy piosence "Urodziny marchewki" czerwiec 2018r. Agnieszka Sławska
Dziecko zna i stosuje zasady zachowania obowiązujące
w miejscach publicznych - przypominanie obowiązujących zasad każdorazowo przed
i podczas wyjść do: teatru, kina, biblioteki
- przypomnienie zasad dotyczących ubioru na szczególne okazje - różnice pomiędzy ubiorem eleganckim
a galowym cały rok szkolny Agnieszka Sławska
Dziecko potrafi przeprowadzić kulturalną rozmowę telefoniczną;
wie, jak przeprowadzić rozmowę telefoniczną ze służbami ratowniczymi - oglądanie programu z serii "Domisie"
pt. "Gaduła telefoniczna"
- utrwalenie numerów alarmowych i sytuacji,
w których z nich korzystamy
- spotkanie
z pracownikiem centrum powiadamiania ratunkowego marzec 2018r. czerwiec 2018r. Agnieszka Sławska

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Księga gości
Dopisz się do księgi

Prawo

Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne

Antykwariat
Pedagogiczne - sprzedam
Pedagogiczne - kupię
Różne - sprzedam
Różne - kupię

Relaks
* Strona 1

Aktualnie online
» Gości online: 6

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 59,159
» Najnowszy użytkownik: zancia

Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

17/09/2018 20:31
Witam, nie było mnie tu kilka ładnych lat...ale wróciłam do przedszkola Smile tu najlepiej Smile ale się cieszę Smile pozdrawiam Dziewczyny Smile

06/09/2018 18:06
Nie zwiększyła się liczba wymagań.

03/09/2018 18:16
Witajcie! Czy ktoś z was ma może opracowany plan rozwoju zawodowego na nauczyciela mianowanego poczynając od roku 2018?Chodzi mi głownie o tabelkę - czy wydaje mi się czy zwiększyła się liczba wymagań

03/09/2018 07:54
Witam wszystkich Smile kkayle Smile będzie dobrze, trzymam kciuki Smile Buziak

02/09/2018 14:06
Witajcie.Od jutra zaczynamy nowy rok szkolny :-) Ja zaczynam nowy etap. Nowe miejsce w przedszkolu oj ale ja się denerwuję!! Każdego roku bałam się,ale inaczej bo bałam się dyrekcji....


  64,201,554 Unikalnych wizyt