Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...

Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* świąteczny nastrój
* śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latków
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jasełka po śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzień Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Rożne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy działalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badający wymowę
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka

Nuda może być potrzebna
Nuda może być potrzebna, czyli "Mamo, Tato, nudzi mi się"!
- I ja też lubię - odpowiedział Krzyś. - Ale co lubię robić najbardziej - to Nic.
- A jak to się robi? - spytał Puchatek po dłuższym namyśle.
- Więc to jest tak: kiedy się idzie, żeby to robić, a właśnie akurat pytają mnie: "Co będziesz teraz robił, Krzysiu?", odpowiadam "Ach, nic...", i wtedy idę, i to właśnie robię.
- Aha, rozumiem - powiedział Puchatek.
- To właśnie takie nic, co teraz robimy.
- Aha, rozumiem - powiedział Puchatek.
- To znaczy, po prostu chodzić sobie i przysłuchiwać się wszystkiemu, co można usłyszeć, i o nic się nie martwić.
A.A.Milne "Chatka Puchatka"
Wg Wikipedii nuda to negatywny stan emocjonalny, polegający na uczuciu wewnętrznej pustki, zwykle spowodowany jednostajnością, brakiem zmian otoczenia, brakiem bodźców,
a czasami chorobą.
Z kolei słownik PWN definiuje nudę jako uczucie przygnębienia, zniechęcenia, spowodowane bezczynnością, monotonią życia.
Jest to stan obojętności i braku zainteresowania, traktowany jako odmiana frustracji
lub stresu, mogąca niekiedy prowadzić do innych stanów emocjonalnych, m.in. agresji.
Jako, że nuda postrzegana jest jako stan z różnych powodów nieprzyjemny,
jako rodzice boimy się dziecięcej nudy. Słysząc z ust pociechy "Nudzi mi się" natychmiast próbujemy zorganizować dziecku czas, bo przecież "inteligentni ludzie się nie nudzą".
Jeśli jednak zdarzy się, że z jakichś przyczyn nie zajmiemy dziecku czasu, najczęściej
już po chwili po nudzie nie ma śladu.
Okazuje się bowiem, iż w odpowiedni sposób potraktowana, nuda może sprzyjać rozwojowi dziecka, stać się motorem do działania. Badania wskazują, że nuda jest elementem kluczowym człowieczeństwa, pobudzającym do refleksji i kreatywności. Dzieje się tak, ponieważ nasz umysł nie znosi bezczynności, więc podczas gdy się nudzimy, on szuka dodatkowych bodźców. Albert Einstein był zdania, że nuda jest najwyższym stanem mentalnym.
Spełniony musi być jednak jeden warunek - nuda musi motywować do działania osobę nudzącą się, czyli w tym przypadku - dziecko.
Pozwólmy naszym dzieciom ponudzić się czasem, a przekonamy się, że niejako wbrew definicjom słownikowym, nuda jest zjawiskiem pozytywnym.
Wg psycholog dziecięcej, Marty Goszczyńskiej, dziecko musi być poddawane frustracji (nudzie),
bo wtedy ma okazję, do ćwiczenia swojej głowy.
Zalety nudy:
1) pozwala dziecku odpocząć - poleżeć, podumać, pogapić się na plamę na ścianie i po prostu "ponicnierobić"
2)pozwala wsłuchać się w swoje potrzeby i odpowiedzieć na pytanie "na co mam ochotę?" - gdy dziecko biega z zajęć na zajęcia, sposoby na spędzanie czasu ma podane na tacy przez osoby trzecie
3) może stać się potężnym bodźcem do kreatywności - możemy poczuć się zaskoczeni pomysłowością naszej pociechy, choć trzeba w tym miejscu dodać, iż wymagać to od nas, rodziców, będzie "odpuszczenia" i odstępstwa od schematów: jeśli dziecko do konstruowanej przez siebie stacji kosmicznej wyciąga z zakamarków różne "cuda", na widok których łapiemy się za głowę, pozwólmy mu na to;
z reguły zabawa = bałagan, ale ten zawsze można posprzątać, co też ma swoje znaczenie wychowawcze
4) nuda może stać się okazją do naszych bliższych kontaktów z dzieckiem, jeśli zaproponujemy
np. grę w kalambury, konkurs w jedzeniu spaghetti na czas, rzucanie monetą jak najbliżej ściany,
czy grę w "kółko i krzyżyk".
Eksperymentowanie z różnymi pomysłami, używanie wyobraźni i posiadanej wiedzy, może stać się fundamentem tak ważnej w dorosłym życiu pewności siebie, wiary we własne możliwości. Kreatywne dziecko liczy głównie na siebie, dopiero potem na innych.
Dlatego pozwólmy się czasem ponudzić naszym pociechom, z poczuciem, że w ten sposób także inwestujemy w ich przyszłość.

Źródło:
http://dziecisawazne.pl/dlaczego-nuda-jest-potrzebna/
http://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/wychowanie-dziecka/pochwala-dzieciecej-nudy.html
http://polki.pl/rodzina/dziecko,nuda-w-zyciu-dziecka-4-zalety,10035636,artykul.html
http://www.edziecko.pl/male_dziecko/1,79338,13382148,Psycholog__Jak_najmniej_zajec_dodatkowych__Dziecko.html
http://www.newsweek.pl/nauka/to-wszystko-z-nudow,63501,1,1.html

opracowanie: Agnieszka Sławska

Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Księga gości
Dopisz się do księgi

Prawo

Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne

Antykwariat
Pedagogiczne - sprzedam
Pedagogiczne - kupię
Różne - sprzedam
Różne - kupię

Relaks
* Strona 1

Aktualnie online
» Gości online: 10

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 59,159
» Najnowszy użytkownik: zancia

Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

17/09/2018 20:31
Witam, nie było mnie tu kilka ładnych lat...ale wróciłam do przedszkola Smile tu najlepiej Smile ale się cieszę Smile pozdrawiam Dziewczyny Smile

06/09/2018 18:06
Nie zwiększyła się liczba wymagań.

03/09/2018 18:16
Witajcie! Czy ktoś z was ma może opracowany plan rozwoju zawodowego na nauczyciela mianowanego poczynając od roku 2018?Chodzi mi głownie o tabelkę - czy wydaje mi się czy zwiększyła się liczba wymagań

03/09/2018 07:54
Witam wszystkich Smile kkayle Smile będzie dobrze, trzymam kciuki Smile Buziak

02/09/2018 14:06
Witajcie.Od jutra zaczynamy nowy rok szkolny :-) Ja zaczynam nowy etap. Nowe miejsce w przedszkolu oj ale ja się denerwuję!! Każdego roku bałam się,ale inaczej bo bałam się dyrekcji....


  64,201,586 Unikalnych wizyt