Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...

Wydawnictwo TAKTIK

Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* świąteczny nastrój
* śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latków
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jasełka po śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzień Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Rożne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy działalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badający wymowę
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka

Zabawy z książką
,,Zabawy z książką - rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym"
Dla dziecka w wieku przedszkolnym przewodnikiem w świecie literatury staje się niewątpliwie przedszkole i nauczycielka przedszkola. Najważniejszą jednak rolę w tej kwestii odgrywają rodzice. To oni najwcześniej dostrzegają pewne predyspozycje dziecka, a przez umiejętne zabiegi wychowawcze potrafią ukierunkować i rozwijać jego zainteresowania. Czytaniu dziecku w domu towarzyszy bowiem atmosfera ciepła, intymności, bliskiego kontaktu z osobą dorosłą - z matką, ojcem lub rodzeństwem. Szczególną rolę w kształtowaniu zainteresowań czytelniczych u dzieci odgrywa również przedszkole. Wiek przedszkolny to czas przechodzenia dziecka od zabawy, polegającej na odwracaniu kartek na chybił trafił lub nawet używania książek jako pewnego elementu zabaw, do systematycznego oglądania ilustracji, a następnie do zainteresowania tekstem. Przedszkolak uświadamia sobie fakt, że obrazki przedstawiają jakąś treść, że można z nich coś wyczytać, że obcowanie z książką daje wiele pozytywnych doznań. Rozwój zainteresowań czytelniczych uwarunkowany jest dojrzewaniem całej osobowości. Aby dojść do etapu samodzielnego, wnikliwego i krytycznego czytania, dziecko musi przejść przez określone etapy rozwoju czytelniczego, a mianowicie: oglądanie ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań, baśni, własne opowiadania. Już trzyletnie dziecko chętnie słucha opowiadania nauczycielki, jeśli jest ono ciekawe, pogodne, ładnie ilustrowane, a pani pięknie mówi. To samo odnosi się do przekazywania utworów starszym przedszkolakom. Mogą one jednak przeżyć już czasem chwilę grozy, byle tylko trwała krótko i dobrze się kończyła. Takim dzieciom często pozostawia się już pewien problem do samodzielnego rozwiązania, co dzieci bardzo lubią. Czytając dzieciom książki, musimy jednak uwzględnić możliwości ich percepcji, cechy osobowości, wrażliwość emocjonalną, zainteresowania poznawcze. Dla niektórych nadmiernie emocjonujące sytuacje mogą stanowić zbyt silne przeżycie, wywołać długotrwałe lęki, podczas gdy dla innych dzieci taka doza emocji może tylko wzbogacić doznania. Rolą nauczyciela w przedszkolu jest więc rozwijanie "głodu czytelniczego" wśród wychowanków. Kontakty dziecka z książką w przedszkolu są niestety ograniczone pewnymi wymaganiami programowymi, pracą z grupą dzieci, warunkami życia w zbiorowości. Dla niektórych dzieci wspólne słuchanie jest bardzo trudne: kręcą się, często zmieniają miejsca siedzenia. Dlatego też bardzo ważny jest wybór przez nauczyciela form pracy rozwijających zainteresowania czytelnicze dzieci. Aby podołać temu zadaniu nauczyciel musi zapewnić stały i systematyczny kontakt dziecka z książką. Rozbudzając zainteresowanie dzieci literaturą, nauczyciel musi wykorzystać wszystkie możliwe sposoby, bogactwo różnorodnych form i metod pracy z książką.
Nie może więc zabraknąć tu takich form pracy, jak:
- odzwierciedlanie akcji utworu przez dzieci w działalności plastycznej,
- wykorzystywanie teatrzyku kukiełkowego i na jego scence przedstawianie sylwetek głównych bohaterów,
- uzupełnianie treści akcji poprzez twórczość ekspresyjną dzieci (rysunek, inscenizacja, teatrzyk kukiełkowy itp.),
- organizowanie zgaduj-zgaduli w formie zabawowej na temat znajomości treści znanych książek, ich bohaterów,
- układanie przez dzieci zakończeń do różnych opowiadań, historii,
- wspólne zakładanie biblioteczek grupowych ulubionych książek,
- kontakt z biblioteką szkolną, publiczną, zaznajamianie z pracą bibliotekarza,
- zapoznanie dzieci z pracą drukarza, pisarza,
- zapoznawanie dzieci z legendami odnoszącymi się do historii różnych miast Polski
- stosowanie aktywnych metod twórczego myślenia np.: bricolage.
Dobierając literaturę dla przedszkolaków nauczyciel musi pamiętać również o tym, że dzieci lubią się śmiać. Dlatego tak chętnie słuchają humorystycznych utworów Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej czy też innych autorów literatury dziecięcej. Ponadto mali czytelnicy mają niezwykłą wrażliwość językową. Już trzy-, czterolatki cieszą elementy dźwiękowe języka, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, odtwarzanie głosów ptaków ("Ptasie radio" J. Tuwima), odgłosów wydawanych przez różne maszyny ("Lokomotywa"), śmiesznie brzmiące wyrazy lub nazwiska bohaterów. Z wiekiem do wrażliwości i reakcji na brzmienie słów dochodzi reakcja na niespodziankę, jaką niesie treść. Humorystyczne utwory mogą bawić małych i dorosłych odbiorców. Wspólne czytanie (z rodzicami, z nauczycielką w przedszkolu) staje się dla dzieci okazją do ćwiczenia dowcipu, skojarzeń myśli i słów. Może również przyczynić się do wyrabiania w dzieciach poczucia humoru, cechy pozwalającej zachować pogodę ducha w wielu trudnych sytuacjach. Stałe i systematyczne spotkania dzieci z książką aktywizują ich rozwój intelektualny i emocjonalny, budząc wrażliwość estetyczną, sprzyjają rozwijaniu postaw twórczych oraz wyzwalają różne formy ekspresji. Pod wpływem wierszy, bajek, baśni powstają różnorodne prace plastyczne. Dzieci chętnie rysują kota w butach, warszawską Syrenkę, królewnę Śnieżkę, a swoje prace plastyczne wykonują różnorodnymi technikami. Dziecko buduje, komponuje, organizuje, przeżywając w ten sposób radość z tworzenia, która pobudza natomiast do dalszej zabawy formami i kolorami.
Przeżycia związane z utworem literackim dzieci mogą wyrażać również poprzez taniec, ruch i śpiew. Dlatego też tak chętnie biorą udział w przedstawieniach opartych na utworach literatury dziecięcej, angażując się przy tym w przygotowania do przedstawienia. Pomagają
w przygotowaniu rekwizytów, elementów scenografii i strojów. Następuje wówczas połączenie różnych form twórczej ekspresji - literackiej, dramatycznej, muzycznej i plastycznej.Książki służą nie tylko do czytania, mogą być też super pomysłem, dzięki któremu cała grupa może uczestniczyć we wspólnej zabawie. Książka może być ciekawą zabawką, a dzieci wraz z nauczycielem, bądź w domu z rodzicami, mogą czerpać frajdę ze wspólnego czytania. Dobra zabawa podczas czytania sprawi, że ów zbawienny wpływ literatury na rozwój dziecka, odbędzie się mimochodem, będzie efektem ,,ubocznym" dla świetnej wspólnej zabawy.
Poniżej przedstawiam przykłady zabaw z wykorzystaniem książki:
1.Zabawa ilustracjami.
-Współczesne książki dla dzieci są bardzo bogato ilustrowane, trzeba to wykorzystać. Można bawić się z dzieckiem w znajdowanie poszczególnych małych przedmiotów namalowanych przez ilustratora, w liczenie kwiatków, chmurek, pszczółek, zabawek, w nazywanie elementów ilustracji słowami w obcym języku, w odnajdowanie przedmiotów danego koloru, na daną literę, zrobionych z danego tworzywa. Można zasłonić oglądaną przed chwilą ilustrację i zadawać dziecku pytania dotyczące szczegółów np. jakiego koloru była piłka? Jaś stoi obok Małgosi, czy za nią? Kto lata po niebie? Można też zasłonić dłonią jakąś część ilustracji i sprawdzić, czy dziecko zapamiętało, co jest w tej części obrazka.
2. Zabawa tekstem.
Gdy czytaliśmy daną książkę z dzieckiem już kilka razy, można sprawdzić, czy dobrze ją pamięta i pozmieniać w trakcie czytania niektóre słowa. Zmienić imię głównego bohatera, kolor jakiegoś przedmiotu, nazwę miejsca, występującą w tekście liczbę, itp. Czujne dziecko "wyłapie" każdą zmianę, a będzie przy tym mnóstwo śmiechu.
3. Wykorzystujemy aparat mowy dzieci.
Jeśli w czytanej przez nas bajce przelatuje samolot, niech dziecko naśladuje dźwięk silnika. Jeśli szumi morze, turkocze traktor, szczeka piesek - niech dziecko wydaje te dźwięki. Niech zrobi "podkład dźwiękowy" do naszego czytania.
4. Wykorzystujemy litery.
Jeśli dziecko, (dzieci) jeszcze nie umie czytać, pokazujemy mu jak wygląda np. litera "S" (najłatwiej zacząć z wielkimi literami) i pytamy czy potrafi znaleźć jeszcze jedną taką literkę w gąszczu znaków na kartce. Jeśli w tekście pojawiają się słowa pogrubione, pisane drukowanymi literami lub kursywą, zwracamy na nie uwagę dziecka.
5. Bawimy się z dzieckiem w teatr i odgrywamy fabułę bajki.
Znajdujemy w sali (domu) przedmioty lub zabawki przypominające bohaterów czytanej książki, (może to być cokolwiek, wszystko zależy od wyobraźni dzieci) i odgrywamy scenki z książki.
6. Intonujmy i śpiewajmy!
Podczas czytania z dziećmi starajmy się zmieniać ton głosu dla każdego bohatera: puchaty wielki miś niech mówi basem, malutka myszka niech piszczy, a straszny smok niech od czasu do czasu groźnie warknie, nawet jeśli w tekście autor nie napisał "- Grrr!". Jeśli czytamy, że bohater kichnął, kichnijmy razem z dzieckiem. Jeśli bohater mówi szeptem, szeptajmy i my, jeśli "nuci pod nosem", zanućmy dziecku i my.
7. Ekspresja plastyczna
Starsze dzieci mogą do przeczytanego utworu literackiego, bajki, wiersza, opowiadania , stworzyć własną ilustrację lub ułożyć własne zakończenie. Tworzenie własnych książeczek, ilustracji. Wykonywanie zakładek do książeczek.
8. Szukanie i zgadywanie.
To dobra zabawa dla nieco starszych dzieci, które potrafią zrozumieć zgadywanki. Wskazujemy obiekt który widzimy obje z dzieckiem i mówimy: ,,Widzę coś i to jest..."Jeśli dziecko zna alfabet i ma już pewien zasób słownictwa można powiedzieć: "Widzę coś co zaczyna się na literę B". Jeśli dziecko jest młodsze, można przedmiot określić wg koloru i kształtu, mówiąc np. ,,Widzę coś okrągłego i niebieskiego".
Wymyślanie prostych zagadek np. ,,Mam cztery nogi i jestem pokryty futrem. Kim jestem?"
8. Bajkowe pokazywanki.
Np. pokazywanka ruchowa, bez słów, z użyciem tylko gestów i ewentualnie przedmiotów, należy pokazać bajkę, lub postać z bajki, tak aby druga osoba mogła ją odgadnąć. Można utworzyć dwie drużyny.
Sposoby pobudzania wyobraźni dzieci poprzez baśnie:
- wymyślanie innych zakończeń znanych wersji opowiadania
- zmiana fabuły np., co się stanie, jeśli Małgosia zgubi w lesie swojego braciszka?
- uwzględnianie w nowych fabułach nowego kontekstu sytuacji np. przemiana wilka, Baby Jagi w miłe postacie.
-łączenie postaci lub fabuły z różnych baśni, - co by było, gdyby w jednej baśni spotkali się Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia?
Zabawy i ćwiczenia oparte o treść bajek:
-"Do której bajki"- porządkowanie wyrazów do bajki np. karoca, ziarenka maku, pantofelek- Kopciuszek(Perrault- Francja)
-"Rozpoznaj bajkę"- czytanie fragmentu bajki, dziecko określa jaka to bajka i wybiera karteczkę, na której jest napisane imię bohatera
- "O której książce czytam"- każde dziecko otrzymuje książkę i kiedy nauczycielka czyta fragment bajki odnajdują ilustrację, do której pasuje ten tekst
"Połącz w pary"- przedmioty np. złota rybka i wędka -O rybaku i złotej rybce( bracia Grimm- Niemcy)
-"Zamawiamy kostium"- zadaniem dzieci jest odgadnięcie, do której bajki są rekwizyty zgromadzone na stole np. kaczka, łabędź, zwierzęta domowe- Brzydkie kaczątko(Andersen-Dania)
-"Jaka to bajka?"-na stole znajdują się wyrazy oddzielnie zasłonięte dla każdej bajki. Nauczyciel odsłania pierwsze wyrazy a dzieci po przeczytaniu zastanawiają się z jakiej bajki pochodzą np. Jaś i ziarenko fasoli- fasola, olbrzym, pałac, złote monety(Anglia),
-Co nie pasuje?- podanie tytułów bajek oraz do nich kart pracy, skreślanie tych elementów, które nie łączą się z treścią.

Ciekawostka:
Bricolage to tworzenie opowieści przy użyciu dostępnych materiałów. Nauczyciel przygotuje trzy pudełka, do jednego włóży zapisane słowa - tytuły książek, imiona głównych bohaterów, nazwy bajkowych miejsc. W drugim, większym pudle gromadzi rekwizyty, które występują w znanych bajkach - mogą być rzeczywiste lub narysowane (wydrukowane). W trzecim pudełku przygotuje przedmioty codziennego użytku - podstawka do jajek, patelnia, worek do prania delikatnych rzeczy, ołówek, piórka, kamienie, etc. Z zamkniętymi oczami po kolei każde dziecko losuje po jednym przedmiocie z każdego pudełka i układa swą opowieść. Małym dzieciom można pomóc rozpoczynając: dawno, dawno temu, żyła sobie...która...
LITERATURA:
1. H. Ratyńska "Literatura dziecięca w pracy przedszkola"
2. E. Skoczylas - Krotla, "Rola współczesnego nauczyciela w przygotowaniu dziecka w wieku przedszkolnym do roli przyszłego czytelnika"
3. H. Kruk, "Książka w pracy wychowawczej przedszkola"
4. Dziecko i książki - B. Tichy, Wychowanie przedszkolne, nr 1/2002

Opracowała: mgr Paulina Skorupa
Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Księga gości
Dopisz się do księgi

Prawo

Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne

Antykwariat
Pedagogiczne - sprzedam
Pedagogiczne - kupię
Różne - sprzedam
Różne - kupię

Relaks
* Strona 1

Aktualnie online
» Gości online: 7

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 59,076
» Najnowszy użytkownik: ZABULINKI

Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

07/06/2018 20:57
Witam wszystkich Smile

09/05/2018 07:10
Dzień dobry, miłego dnia Smile

07/05/2018 21:08
Witam wszystkich i gorąco pozdrawiam Słoneczko

06/04/2018 08:33
Witajcie wszyscy. Miłego dnia Smile

27/03/2018 09:23
Dzień dobry, prośby proszę pisać na forum.


  62,624,347 Unikalnych wizyt