Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Historyjki obrazkowe
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Kolorowanki
* Nuty
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Opowiadania
* Origami
* Piosenki
* Plany pracy
* Podklady muzyczne
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Wiersze
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* świąteczny nastrój
* śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latków
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jasełka po śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzień Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Rożne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy działalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Piosenki jesienne
* Piosenki zimowe
* Piosenki wiosenne
* Piosenki letnie
* Piosenki różne I
* Piosenki różne II
* Piosenki różne III
* Na uroczystości I
* Na uroczystości II
* Na uroczystości III
* Na święta
* O zwierzętach
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badający wymowę
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiersze jesienne
* Wiersze zimowe
* Wiersze wiosenne
* Wiersze letnie
* Wiersze różne
* Wiersze różne II
* Dla mamy i taty
* Dla babci i dziadka
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Witaj w Portalu Nauczycieli Przedszkola
W Portalu Nauczycieli Przedszkola znajdziesz scenariusze zajęć, uroczystości, publikacje, plany pracy, materiały do diagnozy, piosenki i wiersze przedszkolne, opowiadania, podkłady muzyczne, materiały do awansu zawodowego, programy autorskie, pomysły na dekoracje przedszkolne, pomysły na wykonanie upominków, zabawy, bajki, plany pracy, materiały do współpracy z rodzicami, zagadki, rebusy, materiały do zajęć rewalidacji, materiały z oligofrenopedagogiki, historyjki obrazkowe, kolorowanki, prace dzieci i wiele innych

Zasady Portalu Nauczycieli Przedszkola - CZYTAJ!!!

Co w Portalu Nauczycieli Przedszkola
Przyjaciele Portalu Nauczycieli Przedszkola
Darczyńcy Portalu Nauczycieli Przedszkola

Download:
Program Koła Plastyc... 6
Sprawozdanie z planu... 7
Plan na dyplomowanego 5
Święto pieczonego zi... 9
Scenariusz zajęcia z... 3
Więcej ...
Artykuły:
Sprawozdanie z awansu
Zdrowa potrawa - regulamin konkursu
Moja przygoda z terapią behawioralną
Rodzinny konkurs plastyczny Miś
Możliwości rozwojowe dziecka przedszkolnego
Więcej ...
Scenariusze:
Dzień Mamy i Taty - scenariusz
Liczymy jajka w kurniku
W głębi Ziemi
Deszcz jest muzyką
Drzewo genealogiczne
Więcej ...
Moja przygoda z terapią behawioralną
MOJA PRZYGODA Z TERAPIĄ BEHAWIORALNĄ
Postanowiłam podzielić się swoimi przeżyciami, odczuciami i wnioskami związanymi z praktykowaniem terapii behawioralnej i jej wpływem na moje życie. Dziwnym zbiegiem okoliczności w momencie ukończenia w roku 2007 podyplomowych studiów wyższych na kierunku Pedagogika w zakresie pedagogika społeczna i terapia pedagogiczna w Częstochowie, znalazła się dla mnie praca. Mama dziecka autystycznego (bliska znajoma), niezwłocznie po uzyskaniu diagnozy dziecka, podjęła działania zmierzające do udzielenia dziecku pomocy. Zaproponowała mi pracę w ramach usług opiekuńczych w domu. Ponieważ mama tegoż dziecka jest bardzo zaradna, obrotna i przedsiębiorcza nawiązała współpracę ze specjalistą z Centrum Wczesnej Interwencji Krok po Kroku w Warszawie, psychologiem dr Moniką Suchowierską (aktualnie dr Monika Suchowierska-Stepfany). I tym sposobem zaczęłam odbierać systematyczne szkolenia od certyfikowanego analityka zachowania, specjalizującego się w pracy z dziećmi o nietypowym rozwoju metodą terapii behawioralnej. Wiem, że słysząc słowa "terapia behawioralna" niektórzy mają negatywne skojarzenia z tresowaniem zwierząt lub niechlubnymi przykładami terapeutów. Nie mam zamiaru nikogo tłumaczyć lub zachwalać wymienionej metody. W ciągu 10 letniego stażu pracy miałam kontakt tylko z trojgiem dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i dziećmi typowo rozwijającymi się w przedszkolu, więc nie mam kompetencji do oceniania czy rekomendowania tej metody pracy. Pragnę przekazać czego nauczyłam się i jak mnie samą zmieniła praca metodą behawioralną.
Na początku comiesięcznych konsultacji przypatrywałam się pracy pani psycholog, która skutecznie zapraszała dziewczynkę do współpracy. I już wtedy na pierwszy plan wysuwała się potrzeba znajomości dziecka, tego co lubi i co ją interesuje najbardziej. Inicjowanie kontaktu, kształtowanie umiejętności zabawy, samoobsługi, rozwój mowy przebiegały w środowisku atrakcyjnym i wzmacniającym dla dziecka - i to mnie bardzo ujęło. Ale nic nie motywuje tak jak sukces. Dlatego praca z podopiecznym była tak organizowana, aby była ciekawa, prowadzona w odpowiednim tempie, w optymalnym czasie, z możliwością wyboru, z podpowiedzią, z odpowiednim stopniem trudności, z przewidywalną strukturą - zakończona osiągnięciem przez dziecko poprawnej reakcji. Wtedy terapeuta z teatralnym wyrazem twarzy ekscytował się każdą udaną próbą dziecka. A w razie pojawiania się trudności z opanowaniem jakiejś umiejętności (co dziecko sygnalizowało np. poprzez agresję) pani Monika uproszczała proces nauki rozbijając go na mniejsze kroki. Sposób w jaki to robiła zawsze wzbudzał mój podziw i zaskoczenie, że można jeszcze prościej, inaczej, bardziej zrozumiale dla dziecka uczyć. Zmiany w zachowaniu dziecka, do których się dążyło przynosiły mu na tyle dużą poprawę, aby miała ona znaczenie praktyczne dla tej osoby lub osób z jej otoczenia, np. rodziny lub środowiska przedszkolnego, szkolnego. Dziewczynka z autyzmem, która przy pierwszym spotkaniu nie zwracała uwagi na moją obecność, dzisiaj jest zaciekawiona każdą pojawiającą się w domu nową osobą. Podejmuje z rodziną wspólne aktywności, potrafiąc zakomunikować swoje podstawowe potrzeby. Przeżywanie radosnych chwil z dzieckiem w natłoku trudnych jego zachowań jest niewymownym szczęściem i wytchnieniem dla rodziców, z którymi współpracowałam a dla mnie nagrodą za trud włożony w pracę. A więc sama również uzyskałam wzmocnienie tego co robię.
Ale to nie koniec korzyści jakie ja odniosłam z terapii behawioralnej. Oprócz zdobywania fachowej wiedzy i umiejętności jak pracować z dziećmi nietypowo rozwijającymi się (bowiem prowadzone już przeze mnie zajęcia były systematycznie korygowane przez specjalistę ) zmieniałam swoją osobowość, nawyki i mentalność. Musiało to nastąpić, jeżeli chciałam budować proces uczenia na pozytywnych odczuciach dziecka i jego potencjale. Dawne przyzwyczajenia do krytykowania, zwracania uwagi na to co dziecko robi źle, musiały zostać przetransformowane na pozytywne postrzeganie. I wcale nie było to łatwe ale stopniowo stawało się zauważalne. Zmiany jakie zachodziły w dzieciach, wobec których stosowałam pozytywne wzmacnianie (spokojna nauka, zmniejszanie zachowań agresywnych, poprawa relacji z rówieśnikami, itd.) zachęcały mnie do dalszych starań i poszukiwania sposobów zmiany własnego sposobu myślenia i zachowania. Dzisiaj wiem, że nie można dać drugiej osobie niczego, jeśli najpierw nie ma się tego w sobie. Aktywne samokształcenie pomogło mi zrozumieć, że mam wszelkie ku temu możliwości, aby wypełnić się pozytywnymi uczuciami: miłością, empatią, szacunkiem, akceptacją, zrozumieniem, cierpliwością, itd. To ja kreuję swoją rzeczywistość jak mówi zasada terapii behawioralnej: konsekwencje mojego zachowania zależą ode mnie. Zadbałam więc o siebie dając sobie uwagę, czas i to czego potrzebowałam. Zaczęłam patrzeć na wydarzenia, które mnie w życiu spotykają jak na lekcje do odrobienia. Z początku terapia behawioralna oznaczała dla mnie pracę nad zachowaniami dzieci ale później stała się również pracą nad własnym zachowaniem.
Terapia behawioralna to "praca koronkowa", wymagająca skupienia się na szczegółach, intensywna, pracochłonna i co ważne etyczna. Pokazały mi to podyplomowe studia z analizy zachowania. Wtedy moja praktyka została dopełniona wiedzą teoretyczną dotyczącą praw rządzących zachowaniem, metod badawczych stosowanych w analizie zachowania, sposobów przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej, programowania oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych i ewaluowania własnej pracy. Dodatkową i aktualną wiedzę na temat terapii behawioralnej zdobywałam na corocznych sympozjach Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej organizowanych w Warszawie, na których specjaliści z analizy zachowania z Polski, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji i USA wygłaszają poparte badaniami naukowymi prezentacje jak terapia behawioralna niesie pomoc nie tylko osobom o zaburzonym rozwoju ale i osobom zdrowym - w biznesie albo osobom w podeszłym wieku.
Jednak prócz przygotowania merytorycznego i metodycznego, dotyczącego roli terapeuty behawioralnego, trzeba jeszcze włożyć serce, które będzie otwarte i wrażliwe na potrzeby dziecka. Doświadczyłam tego na sobie i nadal doświadczam. Pomogło mi w tym pouczające przeżycie jakim było uczestniczenie w konferencji rDzieci i nastolatki z Zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole" z udziałem dr Petera Schmidta, który opowiadał o zachowaniach, uczuciach i relacjach z otoczeniem dziecka z Zespołem Aspergera z własnego doświadczenia. Otrzymałam niepowtarzalną lekcję na temat świata widzianego oczami autysty. Apelował on o zaakceptowanie autystów takimi jakimi są. Proponował spojrzeć na ich zachowanie nie jako zaburzenie ale jako coś wyjątkowego, osobliwego lub innego - jak np. inny system operacyjny Windows czy Linux. Prosił, aby pozwolić im rozkwitnąć tym co oferuje ich wnętrze, bo tylko wtedy uzyskamy do nich dostęp. Dostrzegam w sobie potrzebę otworzenia serca na osoby wyglądające i postrzegające świat inaczej niż my. To wiele ułatwia. Ale nie jest łatwe, bowiem "kto chce podążać nowymi drogami musi obejść się bez drogowskazów" jak powiedział Peter.
Podsumowując moje rozważania mogę powiedzieć, że przygoda z terapią behawioralną pomogła mi dostrzec, że prawa uczenia się, na których opiera się ta metoda, tak naprawdę żądzą całym naszym życiem. Podążamy za tym co jest przyjemne a unikamy sytuacji, które wywołują stres, ból, napięcie. W sklepie, na stacji, w pracy zawodowej czy u fryzjera zbieramy przysłowiowe żetony, aby na końcu otrzymać oczekiwaną nagrodę (wypłatę, darmowe strzyżenie, bonus itp.). To wzmocnienie motywuje nas do powtarzania schematu. Możemy się temu poddać albo wyzwolić się z rutyny, powtarzalności, stagnacji i zacząć świadomie kreować swoje życie.
Doświadczanie samorealizacji z innymi "duszami" pogłębiło moją samoświadomość i dzięki temu rozwinęłam się. Mogę w tym miejscu podziękować rodzicom, którzy do tego się przyczynili i dzieciom, które były moimi nauczycielami. Ten proces trwa a czas pokaże jaką kolejną lekcję ma dla mnie życie.



Aleksandra Frączek
nauczyciel wspierający



Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12/08/2017 14:19
Witajcie Smile u nas dziś burze od rana :/ pokrzyżowały nam plany na wypad w góry :/

11/08/2017 12:20
Witajcie Smile Proszę nie umieszczać reklam w rozmówkach. Pozdrawiam Smile

26/07/2017 17:50
Dziękuję pięknie. Uratowałaś mi życie. Super strona Grin

26/07/2017 17:49
Witaj marias Smile Zabawy masz w panelu z lewej strony. Poszukaj tam takiego linku - zabawy. Znajdziesz tam całe mnóstwo zabaw.

26/07/2017 17:47
Hejka wszystkim. Szukam zabaw na wakacje. Kto pomoże?

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
· Gości online: 10

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,001
· Najnowszy użytkownik: magide
Rankkingi
PUBLIKACJE NAUCZYCIELI
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Antykwariat
Pedagogiczne - sprzedam
Pedagogiczne - kupię
Różne - sprzedam
Różne - kupię
Prawo
* Awans Net
* Portal Oświatowy
* Karta Nauczyciela
* Literka PL
* Edusek Interklasa
Relaks
* Strona 1