Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Gimnastyka korekcyjna
KONSPEKT ĆWICZEŃ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
PRZY PLECACH OKRĄGŁYCH

TEMAT: Zwiększanie pojemności płuc z w zabawach oddechowych.

CEL OGÓLNY:
- Kształtowanie brzusznego i piersiowego toru oddychania.
- Wzmacnianie mięśni oddechowych.

MIEJSCE ZAJĘĆ: sala do zajęć do gimnastyki korekcyjnej
WIEK ĆWICZĄCYCH: 10, 11lat.
LICZBA ĆWICZĄCYCH: 10 osób.
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: ławeczka, drabinki przyścienne, piórka, skrzynia, woreczek, ciężarki, piłka (do koszykówki, tenisowa), duże kółka do ćwiczeń artystycznych, materac, szarfy w dwóch kolorach, balony.
CZAS ĆWICZEŃ: 45 minut.
METODY STOSOWANE: ścisła, zabawowa, naśladowcza,.
PROWADZĄCY: mgr Monika Stępień, mgr Anna Ziarnik

Tok lekcji Treść ; opis ćwiczeń Cel ćwiczenia Dozowanie Uwagi organizacyjno-;metodyczne, przybory
CZĘŚĆ I
1. Autokorekcja postawy (przed lustrem).
Marsz dookoła sali. Przejście obok lustra. Zatrzymanie. Skręt głowy w stronę lustra. Kontrola wzrokowo poprawności postawy. Pobudzenie układu nerwowego, receptorów wzroku i czucia głębokiego. Korekcja postawy przez nauczyciela: ustawienie głowy, barków, łopatek, kręgosłupa. 2 minuty

2. Zabawa bieżna z elementem korygowania postawy.
Zabawa "Murarz";, na środku sali wyznaczamy korytarz, w którym porusza się dziecko "murarz". Pozostałe dzieci stoją po jednej stronie sali na sygnał przebiegają przez wyznaczony korytarz na przeciwną stronę. Zadaniem "murarza" jest chwytanie dzieci w obrębie korytarza. Schwytane dzieci stają się cegłami w murze, który zwęża linie przebiegu dzieci. "Cegły"; siadają w siadzie skrzyżnym z ramionami odwiedzionymi i zgiętymi w stawie łokciowym. Przyjmowanie prawidłowej postawy ciała. Ok. 2 min Zwrócenie uwagi na bezpieczne poruszanie się biegających dzieci.
3. Ćwiczenia oddechowe (tor piersiowy). Marsz w postawie skorygowanej, na 1,2, 3,4, ramiona bokiem w górę w skos - wdech nosem, 5,6,7,8,-wydech ustami- opust ramion. Wzmocnienie mm oddechowych, kształtowanie piersiowego toru oddechowego. 6x
CZĘŚĆ II
1.Zabawa kształtująca nawyk prawidłowej postawy.
P.w.- siad ugięty tyłem do ściany, biodra, plecy i głowa przylegają, ramiona wzdłuż tułowia, barki dociśnięte z jednoczesną rotacją zewnętrzną ramion, powrót ramion do ustawienia pośredniego ale barki przylegają do ściany. Wzmacnianie mm pośladkowych. 8x Głowa w pozycji skorygowanej. Samokontrola swojej postawy.
2. Ćwiczenia głowy i szyi.
P.w. ; leżenie przodem, nogi
wyprostowane, złączone, ramiona wzdłuż tułowia, broda na woreczku.

Ruch ; unoszenie i opuszczanie głowy, dotykanie woreczka nosem. Wzmacnianie mm karku. 8x Podczas ćwiczenia nie odrywać klatki piersiowej od podłogi.


3. Ćwiczenia ramion i obręczy barkowej.
P.w. ; leżenie tyłem na ławeczce. Nogi zgięte w kolanach, całe stopy oparte o podłoże. Ramiona wyprostowane, wyciągnięte w bok ; leżą na podłodze, w dłoniach ciężarki.

Ruch ; uniesienie ramion z ciężarkami nad podłogę do poziomu ławeczki. Rozciąganie mm piersiowych 3x Podczas ćwiczenia barki muszą przylegać do ławeczki.

4. Ćwiczenia oddechowe (tor piersiowy). P.w. siad na piętach, w dłoniach nad głową trzymamy piórko. Ruch: silne dmuchanie w piórko tak aby szybowało jak najdłużej w powietrzu Rozciągnięcie mm piersiowych, wzmacnianie mm oddechowych. 4-6x
W czasie ćwiczeń
powinna być zachowana
postawa skorygowana.

5.Ćwiczenie mm grzbietu(z przyborem). P.w. - leżenie przodem na skrzyni, po kolce biodrowe przednie górne. Nogi wyprostowane, złączone, zaczepione
o drabinki. Tułów uniesiony nad podłogę. Głowa w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce wyciągnięte w przód, w skos. W dłoniach jednej ręki piłka.

Ruch ; przetaczanie piłki z ręki do ręki po podłożu przed głową Wzmacnianie mm prostownika grzbietu, mm karku, wzmacnianie mm pośladkowych i kulszowo goleniowych. 4x Tułów nie powinien być zbyt
wysoko unoszony.

6. Ćwiczenie mm brzucha. P.w. - leżenie tyłem nogi ugięte, stopy oparte na podłodze, ramiona w pozycji skrzydełek leżą na podłodze. Ruch ; wdech nosem, wydech ustami z jednoczesnym podciągnięciem kolan do klatki piersiowej. Wzmacnianie mm brzucha wzmacnianie mm oddechowych, 8x Nie należy odrywać
łopatek od podłogi.

7.Ćwiczenia elongacyjne.
P.w.- leżenie tyłem, nogi ugięte, głowa wyciągnięta, wzrok skierowany przed siebie, ramiona wzdłuż tułowia.

Ruch: przesuwanie barków po podłodze w stronę głowy i ściągnięcie w stronę bioder. Czynne wydłużanie kręgosłupa, nauka przyjmowania postawy skorygowanej. 6x Podczas ćw. barki
przylegają do podłogi.

8. Ćwiczenie rozciągające mm klatki piersiowej (połączone z ćwiczeniem oddechowym). P.w. Siad klęczny po dwoje przy stołeczku- po przeciwnych jego stronach. Ręce wyprostowane, dłonie oparte o stołeczek.

Ruch- dzieci jednocześnie wykonują opad tułowia w przód, tak aby plecy były poniżej wysokości stołeczka (hasło1) wdech
Dzieci nie zmieniają ułożenia tułowia unoszą głowy i patrzą na siebie (hasło2) wydech
Dzieci wracają do pozycji wyjściowej (hasło 3) Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej. Czas 1,5 min. Jeden stołeczek na dwie osoby.
W podanej kolejności prowadzący podaje 3 hasła,
a dzieci wykonują zadania, starając się nie popełnić błędu (zbyt małego opadu tułowia)
1 hasło: Schowaj się za stołeczkiem
2 hasło: Popatrz na kolegę
3 hasło: Popatrz nad stołeczkiem

9. Ćwiczenia mm pośladków i nóg. P.w.- zawodnicy dobrani w parach stoją w podporze tyłem naprzeciwko siebie, stopy przy stopach partnera.

Ruch- obaj zawodnicy nie ruszając z miejsca stóp przesuwają się ruchem rąk po obwodzie koła w prawą stronę, starając się dogonić przeciwnika.

Wzmocnienie mięśni pośladkowych, brzucha, kulszowo- goleniowych. 10-15s Zabawa w parach. Jeżeli uczestnik opuści biodra poniżej linii wyznaczonej prze klatkę piersiową i nogi- przegrywa. Zabawę powtarzamy poruszając się po obwodzie koła w lewą stronę. Wygrywa zawodnik, który dogoni przeciwnika lub po 15 s znajdzie się bliżej rywala.
10. Ćwiczenia oddechowe (tor brzuszny). P.w.-leżenie tyłem woreczek na brzuchu. Przy wdechu woreczek unosi się (duży brzuch). Ramiona bokiem w górę, przy wydechu z syczeniem wciągamy brzuch i opuszczamy, ramiona wzdłuż tułowia, nogi ugięte.
Kształtowanie przeponowego toru oddechowego, wzmacnianie mm oddechowych.
2x5 Zwrócenie uwagi na pozycję worka podczas wdechu i wydechu.
11.Ćwiczenie kształtujące nawyk prawidłowej postawy. P.w.- pozycja stojąca. Każde dziecko trzyma oburącz przed sobą, blisko klatki piersiowej- "kółko" (kierownicę).

Ruch- Dzieci biegają we wspięciu na palcach po całej sali (hasło1).
Dzieci stają w miejscu, kładą kółko na podłodze wchodzą do niego, wykonują siad skrzyżny ze skrzydełkami w pozycji skorygowanej (hasło2). Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy w siadzie, wzmocnienie
mm ściągających łopatki. 3 min Duże kółka do gimnastyki korekcyjnej artystycznej, aby wymusiło poprawne ułożenie barków i łopatek.
Uczestnicy ustawiają się w luźnej gromadce.
1 hasło: Samochody jadą
2 hasło: Samochody zatrzymują się
12. Ćwiczenia mm grzbietu z obciążeniem.
P.w.- leżenie (przodem) na brzuchu twarzami do siebie. Jeden z pary trzyma w obu dłoniach piłkę.

Ruch- Zawodnicy trzymają ramiona przed sobą nad podłogą. Na sygnał prowadzącego zawodnicy podają do siebie oburącz piłkę, licząc ilość podań. Wzmacnianie mm prostownika grzbietu i karku, mm ściągających łopatki. ok. 1,5 m Piłka do koszykówki w ilości
1 na doje dzieci.
Dzieci z par ustawiają się naprzeciwko siebie w dwóch szeregach. Odległość między parterami 1,5-2m.
Udane podanie- partner złapał piłkę oburącz, ramiona nie dotknęły podłogi, a podanie zostało wykonane oburącz.
Sygnał prowadzącego - włączenie czasu. Liczy się dokładność wykonywania zadania.
13. Ćwiczenia mm nóg i brzucha.
P.w.- siad tyłem do drabinek, ręce szeroki chwyt za szczebel.

Ruch- unoszenie nóg do góry i wytrzymanie w pozycji. Wzmacnianie mm brzucha i nóg.
1 x7
Wytrz. 4-6 s Drabinka, materac.
14. Ćwiczenia rozciągające mm klatki piersiowej.
P.w.- przysiad tyłem do drabinki, dłońmi chwyt dosiężny.

Ruch - wypchnięcie bioder w przód.
Wzmacnianie mm klatki piersiowej.
4 x3 Drabinka.
15. Ćwiczenia elongacyjne.
P.w.- pozycja stojąca.
Ruch- przy wspięciu na palcach wyciąganie rgłowąr1; do góry.
Rozciąganie kręgosłupa
5 x
Wytrz.10 s Zwrócenie uwagi na zachowanie prawidłowej postawy.
CZĘŚĆ TRZECIA
1. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
P.w.- siad na podłodze w rozkroku z nogami ugiętymi w kolanach.

Ruch- na sygnał prowadzącego- dzieci unoszą w górę stopy i bawią się piłeczkami (unoszą w górę, popychają). Wzmocnienie mm wysklepiających stopy. ok. 1,5 min. Piłka tenisowa dla każdego uczestnika. Zabawa odbywa się na czas.
2. Ćwiczenia oddechowe.
P.w.- pozycja stojąca.

Ruch- nadmuchiwanie balona. Zwiększanie pojemności płuc. Balon. Wolna, długa faza wydechowa.
3. Korekcja postawy
( w parach).
P.w.- siad na piętach na kocykach.

Ruch- dzieci odpychają się dłońmi od podłogi ślizgając się po całej sali na kocykach. (hasło1)
Dzieci dobierają się parami (tworzą je dzieci z różnymi kolorami szarf) (hasło2). Dzieci w parze siedzą w siadzie klęcznym w pozycji skorygowanej, z rękami w pozycji skrzydełek. (przed lustrem) Utrwalenie nawyku postawy prawidłowej w siadzie, wzmocnienie mm ściągających łopatki. 3 x 4 Szarfy w dwóch kolorach, parzysta liczba dzieci. Sala z lutrami.
Hasło1 - Start,
Hasło 2- Znajdź sobie parę
Pozycja skorygowana. Prowadzący wyróżnia parę, która najszybciej się dobrała, ślizgając się za pomocą symetrycznej pracy rąk i zachowuje korekcję postawy w siadzie.



BIBLIOGRAFIA:
1. S. Owczarek, "Gimnastyka Przedszkolaka";
2. M. Bondarowicz, S. Owczarek, "Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej";.
3. M. Kutner- Kozińska, K. Wlażnik, "Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10 letnich".
Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 6

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,897
· Najnowszy użytkownik: dorissosw